current views are: 11

1 Ιανουαρίου 2019
Δημοσίευση11:16

Την Παρασκευή: Canadian Brass και Κρατική Ορχήστρα Αθηνών στο Μέγαρο

Το πιο δημοφιλές κουιντέτο χάλκινων πνευστών παγκοσμίως συναντάει την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών και την Παιδική Χορωδία Rosarte στη σκηνή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών την Παρασκευή 4 Ιανουαρίου 

Δημοσίευση 11:16’

Το πιο δημοφιλές κουιντέτο χάλκινων πνευστών παγκοσμίως συναντάει την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών και την Παιδική Χορωδία Rosarte στη σκηνή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών την Παρασκευή 4 Ιανουαρίου 

 Αντοχή στο χρόνο, διαρκής ανανέωση, ενθουσιώδεις κριτικές, ευρύ ρεπερτόριο και κυρίως ανεβασμένη διάθεση. Όλα αυτά και ακόμα περισσότερα είναι οι Canadian Brass που ήδη μετρούν σχεδόν μισό αιώνα ζωής και πολλά βραβεία μεταξύ των οποίων Grammy, Juno, Echo. Tο «πιο δημοφιλές κουιντέτο χάλκινων πνευστών παγκοσμίως», όπως τους έχει χαρακτηρίσει η Washington Post συνδυάζει υψηλό καλλιτεχνικό επίπεδο και πειραματισμούς, απολαμβάνοντας, εξερευνώντας αλλά και διευρύνοντας, το άλλοτε περιορισμένο ρεπερτόριο των Χάλκινων. Οι συναυλίες τους; Ένα συναρπαστικό ταξίδι μέσα από τον ιδιαίτερο ήχο της τρομπέτας, του τρομπονιού, του κόρνου και της τούμπας με στάσεις στην αναγεννησιακή, την κλασική, την τζαζ, τη λάτιν αλλά και την ποπ μουσική. Στην Αθήνα, θα συναντηθούν με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών και την Παιδική Χορωδία Rosarte για να μας κάνουν να ακούσουμε τα Χάλκινα αλλιώς ερμηνεύοντας Μπαχ, Χαίντελ, Beatles αλλά και το «New York Cityscapes» του Τζεφ Τάιζικ σε πανευρωπαϊκή πρεμιέρα. Διευθύνει η Φαίδρα Γιαννέλου.

Το σχόλιο των Canadian Brass:
«Είμαστε πολύ τυχεροί που έχουμε αφοσιωμένους φίλους σε όλο τον κόσμο. Αυτό είναι αποτέλεσμα όχι μόνο των συναυλιών μας, αλλά και της παρουσίας μας στο Διαδίκτυο. Συνεπώς, το κοινό μας φαίνεται να ξέρει τι να περιμένει όταν βγαίνουμε στη σκηνή και έτσι αναπτύσσεται γρήγορα μια υπέροχη σχέση μεταξύ μας. Η μεγαλύτερη διαφορά όταν ταξιδεύουμε μπορεί να είναι οι ξένες γλώσσες. Είμαστε γνωστοί για την επικοινωνία μας από τη σκηνή και σε χώρες όπως η Ιαπωνία, η Ρωσία και η Νότια Αμερική αυτό μας ασκεί μεγαλύτερη πίεση φυσικά. Με τον Αχιλλέα ως τρομπονίστα μας, όμως, αυτό δεν θα είναι πρόβλημα.»

Το πρόγραμμα με μια ματιά:
ΔΙΑΦΟΡΟΙ ΣΥΝΘΕΤΕΣ
Αναγεννησιακά Πυροτεχνήματα (επιλογές)

ΓΙΟΧΑΝ ΣΕΜΠΑΣΤΙΑΝ ΜΠΑΧ (1685-1750)
Μικρή Φούγκα σε σολ ελάσσονα (μεταγραφή: Ρόναλντ Ρουμ)

ΕΝΡΙΚΕ ΚΡΕΣΠΟ (γεν. 1941)
Περουβιανό Βαλς

ΤΖΟΝ ΛΕΝΟΝ (1940-1980) / ΠΩΛ ΜΑΚΚΑΡΤΝΕΫ (γεν. 1942)
Penny Lane (μεταγραφή: Κρις Ντέντρικ)

Με το Ensemble των χάλκινων πνευστών της Κ.Ο.Α:
ΓΚΕΟΡΓΚ ΦΡΗΝΤΡΙΧ ΧΑΙΝΤΕΛ(1685–1759)
«Η άφιξη της βασίλισσας του Σαβά» από το ορατόριο Σολομών (μεταγραφή: Χάουαρντ Κέιμπλ)

Με τη Νεανική Χορωδία Rosarte (Διεύθυνση: Ρόζη Μαστροσάββα)
ΤΣΑΡΛΣ ΓΟΥΕΣΛΙ & ΦΕΛΙΤΣΕ ΤΖΑΡΝΤΙΝΙ
Come Thou almighty King (Έλα Παντοδύναμε Βασιλιά) Sweet Songs of Christmas (Γλυκά Χριστουγεννιάτικα Τραγούδια) (μεταγραφή: Χάουαρντ Κέιμπλ)

ΤΖΟΡΤΖ ΡΑΤΚΛΙΦ ΓΟΥΝΤΓΟΥΟΡΝΤ
Ding Dong Merrily on High (μεταγραφή: Χάουαρντ Κέιμπλ)

ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΟ
Twelve days of Christmas (Δώδεκα μέρες των Χριστουγέννων) (μεταγραφή: Χάουαρντ Κέιμπλ)

Οι Canadian Brass συναντούν την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών:
ΤΖΕΦ ΤΑΙΖΙΚ
New York Cityscapes (Αστικά τοπία της Νέας Υόρκης) (ευρωπαϊκή πρεμιέρα)
Traffic Jammin’ (Times Square Day & Night) [Κυκλοφοριακή συμφόρηση]
Tango 1932 (103rd & Riverside) [Τάνγκο 1932]
African Dance (Wall Street & East River ca. 1709) [Αφρικάνικος Χορός]
Tarantella (Mulberry Street) [Ταραντέλα]

Αφιέρωμα στους Beatles (μεταγραφή: Κρις Ντέντρικ)
Blackbird – ΜακΚάρτνεϋ
Come Together – Λένον / ΜακΚάρτνεϋ

Συμμετέχει η Παιδική Χορωδία Rosarte
Μουσική Διεύθυνση: Φαίδρα Γιαννέλου

Συμπαραγωγή: Μέγαρο Μουσικής Αθηνών- Κρατική Ορχήστρα Αθηνών
Με την ευγενική υποστήριξη της Πρεσβείας του Καναδά και της Air Canada.

Για την ιστορία…
Ανέκαθεν τα χάλκινα πνευστά ήταν ταυτισμένα στη σκέψη των περισσότερων με εξωστρεφείς φανφάρες εορταστικού, πολεμικού, κυνηγετικού ή πένθιμου χαρακτήρα και αυτό το γεγονός καθόρισε ως έναν βαθμό την αξιοποίησή τους στη λόγια ευρωπαϊκή μουσική. Κατά τη διάρκεια του 19ου αιώνα, η συμφωνική ορχήστρα σταδιακά διογκώνεται και επεκτείνεται, προκειμένου να εκφράσει καλύτερα τις μεγαλεπήβολες και σύνθετες συμφωνικές συλλήψεις ρομαντικών συνθετών, όπως ο Λιστ, ο Βάγκνερ ή ο Μπρούκνερ και λίγο αργότερα ο Μάλερ και ο Στράους. Αναπόσπαστο στοιχείο αυτής της διεύρυνσης είναι ο ολοένα και μεγαλύτερος αριθμός και σημαντικότερος ρόλος των χάλκινων πνευστών μέσα στην ορχήστρα, στα οποία ωστόσο ακόμα δε δίνεται πρωταγωνιστικός ρόλος, παρότι αφήνουν το στίγμα τους στη συμφωνική μουσική της εποχής.

Στον 20ο πλέον αιώνα, η μουσική τζαζ έρχεται να αλλάξει ριζικά και για πάντα τον τρόπο που το ευρύ κοινό αλλά και οι συνθέτες αντιλαμβάνονται το ρόλο, τις ικανότητες και την αξία των χάλκινων πνευστών. Στις τζαζ μπάντες τα χάλκινα φανερώνουν πια πρωτόγνωρες ικανότητες έκφρασης, δεξιοτεχνίας, αυτοσχεδιασμού αλλά και λυρισμού, που γοητεύουν και συναρπάζουν το κοινό σε Αμερική και Ευρώπη. Αλλά και πέραν της τζαζ, σε άλλα μουσικά είδη (ποπ, λάτιν κ.ά.) ο «χάλκινος ήχος» θα γίνεται όλο και πιο αναγνωρίσιμος. Μέσα σε ένα κλίμα γενικού ενδιαφέροντος για τα χάλκινα πνευστά, αρχίζει να διαμορφώνεται το κουιντέτο χάλκινων (που στην τυπική του μορφή αποτελείται από δύο τρομπέτες, κόρνο, τρομπόνι και τούμπα) ως σύνολο αλλά και ως ρεπερτόριο.

Έτσι λοιπόν, όταν το 1970 ιδρύεται το Κουιντέτο Canadian Brass, δεν είναι σίγουρα το πρώτο τέτοιο κουιντέτο ούτε στερείται εντελώς ρεπερτορίου. Αλλά οι μουσικοί του συνειδητοποιούν πλήρως πως η ύπαρξή τους εξαρτάται απολύτως τόσο από την ποιότητα των ερμηνειών τους όσο και από τη διεύρυνση του υπάρχοντος, περιορισμένου ρεπερτορίου. Και οι Canadian Brass μεγαλούργησαν και στους δύο τομείς. Όσον αφορά στο ρεπερτόριό τους, έστρεψαν το ενδιαφέρον τους σε ήδη υπάρχουσα μουσική (αναγεννησιακή, μπαρόκ, κλασική), που είτε μέλη του κουιντέτου είτε άλλοι συνθέτες μετέγραψαν για αυτούς, κέντρισαν το ενδιαφέρον κορυφαίων συνθετών να γράψουν νέα έργα αλλά με ανάλογο ενδιαφέρον στράφηκαν και σε άλλα δημοφιλή μουσικά είδη (τζαζ, λάτιν, μιούζικαλ, εορταστική μουσική, ragtime, ποπ κ.ά.). Συνολικά έχουν συνεισφέρει περί τα 600 έργα (πρωτότυπα και μεταγραφές) στο ρεπερτόριο για κουιντέτο χάλκινων, πολλά από τα οποία έχουν ηχογραφήσει και εκδώσει. Παράλληλα, ο τρόπος παρουσίασης αυτών των έργων στις συναυλίες των Canadian Brass είναι πάντα εξαιρετικά επικοινωνιακός, αυθόρμητα θεατρικός και ψυχαγωγικός, ευθέως ανάλογος της επιλογής να χαρίζουν στο κοινό τους καλή μουσική από διαφορετικούς μουσικούς κόσμους, πάντα όμως, υπό μία ακλόνητη προϋπόθεση: την ασυμβίβαστη ποιότητα στις εκτελέσεις τους, με υψηλή αφοσίωση, δεξιοτεχνία και τελειότητα.

Τα παραπάνω χαρακτηριστικά της δράσης των Canadian Brass διέπουν και το πρόγραμμα της συναυλίας με τίτλο «Οι Canadian Brass συναντούν την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών», κατά την οποία είτε μόνοι, είτε συνεπικουρούμενοι από τα χάλκινα της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών, είτε συμπράττοντας με την Παιδική Χορωδία Rosarte θα ερμηνεύσουν ένα ευρύ ρεπερτόριο, από έργα παλιάς μουσικής και παραδοσιακά, χριστουγεννιάτικα τραγούδια ως τραγούδια των Beatles. Στο επίκεντρο της συναυλίας, το κορυφαίο αυτό σύνολο συνεργάζεται με την Κ.Ο.Α. στην πρώτη επί ευρωπαϊκού εδάφους εκτέλεση του έργου «New York Cityscapes» του Αμερικανού συνθέτη και αρχιμουσικού, Τζεφ Τάιζικ. Ο ίδιος ο συνθέτης σημειώνει για το έργο του: «Το έργο Αστικά τοπία της Νέας Υόρκης είναι μία σουίτα από διαφορετικά στιλ και ήχους που συνδέονται με τη Νέα Υόρκη· κάθε μέρος έχει σχέση και με έναν συγκεκριμένο τόπο. Η Κυκλοφοριακή συμφόρηση επιχειρεί να εκφράσει τις διαφορετικές διαθέσεις που επικρατούν καθ’ όλη τη διάρκεια της μέρας στη διάσημη Times Square: την ένταση της πολυκοσμίας μέσα στη μέρα και τη μοναξιά, όταν η πλατεία αδειάζει τη νύχτα. Οι αντιθέσεις αποδίδονται μέσα από χρήση διαφορετικών στιλ: ροκ, φανκ και τζαζ, μαζί με μία αστυνομική σειρήνα. Το Τάνγκο 1932 αποτίνει φόρο τιμής στον μεγάλο Δάσκαλο του τάνγκο Άστορ Πιατσόλα, με την τούμπα σε σολιστικό ρόλο. Η αναφερόμενη διεύθυνση παραπέμπει στην τοποθεσία που ο Πιατσόλα έδωσε την πρώτη του συναυλία στη Νέα Υόρκη το 1932. Ο Αφρικάνικος Χορός, με διάθεση μελαγχολική αλλά συνάμα και ελπιδοφόρα, μάς μεταφέρει στο μέρος εκείνο, όπου γινόταν το εμπόριο σκλάβων στη Νέα Υόρκη κατά τον 18ο αιώνα. Τα κρουστά (και αφρικανικής προέλευσης) έχουν μοιραία την τιμητική τους συνδιαλεγόμενα με το ensemble. Η Ταραντέλα βασίζεται στον παλιό ιταλικό χορό, που σύμφωνα με τον μύθο, ήταν το αντίδοτο για το δηλητήριο της αράχνης ταραντούλας».

Οι Canadian Brass συναντούν την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, Παρασκευή 4 Ιανουαρίου, ώρα 20:30. Τιμές εισιτηρίων: 50€, 42€, 36€ (20% έκπτωση για ομαδικές κρατήσεις άνω των 20 ατόμων), 28€, 22€ (10% έκπτωση για ομαδικές κρατήσεις άνω των 20 ατόμων), 14€ και 9€ (φοιτητές, νέοι έως 25 ετών, άνεργοι, ΑμεΑ)