ΜΟΥΣΙΚΗ

Ρωμαίος και Ιουλιέττα για πρώτη φορά από τη Λυρική

Δημοσίευση 2 Φεβρουαρίου 2018, 13:01 / Ανανεώθηκε 2 Φεβρουαρίου 2018, 12:03
 Ρωμαίος και Ιουλιέττα για πρώτη φορά από τη Λυρική
Facebook Twitter Whatsapp

Η περίφημη όπερα του Σαρλ Γκουνό ανεβαίνει σε σκηνοθεσία του Νίκου Μαστοράκη που κάνει το ντεμπούτο του στο λυρικό θέατρο

Το ρεπερτόριο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής επιτέλους εμπλουτίζεται. Μια από τις δημοφιλέστερες γαλλικές όπερες όλων των εποχών, το «Ρωμαίος και Ιουλιέττα» του Σαρλ Γκουνό ανεβαίνει για πρώτη φορά από την Ε.Λ.Σ. στο πλαίσιο του Κύκλου Γαλλική Όπερα και της φετινής επετείου των 200 ετών από τη γέννηση του συνθέτη.

Και σα να μην έφτανε η έκπληξη για την επιλογή του συγκεκριμένου έργου, η Ε.Λ.Σ. προσκάλεσε τον Νίκο Μαστοράκη, έναν καταξιωμένο θεατρικό σκηνοθέτη να υπογράψει για πρώτη φορά τη σκηνοθεσία λυρικού έργου, θέτοντας στη διάθεσή του μια πλειάδα σημαντικών καλλιτεχνών – συνεργατών του συγκροτήματος. Από την Μυρτώ Παπαθανασίου, που θα κάνει το ντεμπούτο της στον συγκεκριμένο ρόλο μετά από ένα σερί σπουδαίων εμφανίσεων και συνεργασιών σε όλο τον κόσμο, και τον φημισμένο ισπανό τενόρο Ισμαέλ Τζόρντι, ο οποίος έρχεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, ως τον γερμανό σκηνογράφο Γιοχάννες Συτς, ο οποίος έχει υπογράψει σημαντικές παραστάσεις σε κορυφαία ευρωπαϊκά θέατρα.

Η ιστορία μια όπερας:
Η όπερα «Ρωμαίος και Ιουλιέττα» του Γκουνό παραμένει μέχρι σήμερα μακράν η δημοφιλέστερη μελοποίηση του σαιξπηρικού δράματος. Οι λιμπρετίστες του έργου Ζυλ Μπαρμπιέ και Μισέλ Καρρέ έμειναν πιστοί στο ομώνυμο έργο του Σαίξπηρ, από το οποίο συχνά δανείστηκαν αυτούσια κομμάτια, καθώς πολλά σημεία του σαιξπηρικού κειμένου αποτελούν ιδανική πρώτη ύλη για λιμπρέτο όπερας.

Η υπόθεση εκτυλίσσεται στη Βερόνα και αφορά τον έρωτα του Ρωμαίου και της Ιουλιέττας. Οι δυο νέοι παντρεύονται κρυφά, καθώς οι οικογένειές τους βρίσκονται σε διαμάχη. Κατά τη διάρκεια αντιδικίας, ο Ρωμαίος σκοτώνει τον εξάδελφο της Ιουλιέττας και εξορίζεται από την πόλη. Προκειμένου να αποφύγει γάμο με άλλον, όπως επιθυμεί ο πατέρας της, η Ιουλιέττα πίνει ένα φίλτρο που τη ρίχνει σε βαθύ ύπνο, ενώ ο περίγυρός της τη θεωρεί νεκρή. Τα νέα φτάνουν στον Ρωμαίο, ο οποίος επιστρέφει στη Βερόνα και, θεωρώντας την Ιουλιέττα νεκρή, φαρμακώνεται. Όταν εκείνη ξυπνά και καταλαβαίνει τι έχει συμβεί, αυτοκτονεί προκειμένου να ενωθεί για πάντα με τον αγαπημένο της.

Για το τέλος του έργου ο Γκουνό διαφοροποιήθηκε από τον Σαίξπηρ και ακολούθησε την παραλλαγή που είχε εισαγάγει ο διάσημος Βρετανός ηθοποιός του 18ου αιώνα Ντέιβιντ Γκάρρικ, και την οποία είχε επιλέξει επίσης ο Μπερλιόζ. Σύμφωνα με αυτήν, όταν ξυπνά η Ιουλιέττα ο Ρωμαίος δεν έχει χάσει ακόμα πλήρως τις αισθήσεις του, έτσι ώστε να είναι ακόμα εφικτός ένας τελευταίος διάλογος, ένα τελευταίο ντουέτο, ανάμεσα στους δύο ερωτευμένους.

Χάρη στον απίστευτο μελωδικό της πλούτο, η όπερα αυτή γνώρισε μεγάλη επιτυχία από την πρώτη κιόλας παρουσίασή το 1867 στο Παρίσι. Ενώ ο «Φάουστ» χρειάστηκε αρκετό καιρό προκειμένου να κατακτήσει το κοινό, η όπερα «Ρωμαίος και Ιουλιέττα» σημείωσε άμεση επιτυχία και ήδη από την πρώτη χρονιά ξεπέρασε τις εκατό παραστάσεις, ενώ την ίδια χρονιά παρουσιάστηκε στο Λονδίνο και τη Νέα Υόρκη.

Σύνοψη του έργου:
Α’ Πράξη Ορκισμένη έχθρα υπάρχει ανάμεσα στους Καπουλέτους και τους Μοντέκκους, δύο οικογένειες της Βερόνας. Σε χορό μεταμφιεσμένων, ο οποίος δίδεται για τα γενέθλια της Ιουλιέττας στο μέγαρο των Καπουλέτων, ο εξάδελφός της Τυβάλδος μιλά γι αυτήν στον Πάρη, ο οποίος προορίζεται για σύζυγός της. Φτάνουν μεταμφιεσμένοι ο Ρωμαίος, ο Μερκούτιος και ο Μπενβόλιος, μέλη της οικογένειας των Μοντέκκων. Ο Μερκούτιος τραγουδά για τη Μαμπ, βασίλισσα των ονείρων και των ψευδαισθήσεων. Η Ιουλιέττα συναντά τον Ρωμαίο και οι δύο νέοι ερωτεύονται. Επιστρέφει ο Τυβάλδος, ο οποίος αναγνωρίζει τον Ρωμαίο, πριν εκείνος προλάβει να ξαναφορέσει τη μάσκα του. Η Ιουλιέττα τρομάζει μαθαίνοντας ποιον ερωτεύτηκε.

Β’ Πράξη Βράδυ στον κήπο της Ιουλιέττας. Με τη βοήθεια του ακολούθου του Στέφανου, ο Ρωμαίος μπαίνει στον κήπο. Βλέπει φως στο δωμάτιο της Ιουλιέττας και την καλεί. Εκείνη ανταποκρίνεται. Λέει πως παρά την έχθρα ανάμεσα στις οικογένειές τους, όχι μόνο εξακολουθεί να τον αγαπά, αλλά του προτείνει να ενωθούν με τα δεσμά του γάμου. Παράλληλα, του ζητά να φύγει αμέσως, πριν ανακαλυφθεί η παρουσία του στον κήπο της.

Γ’ Πράξη Στο κελί του πατρός Λαυρεντίου ο Ρωμαίος περιμένει με ανυπομονησία την Ιουλιέττα. Όταν εκείνη φτάνει, ο πατήρ Λαυρέντιος παντρεύει τους δύο νέους παρά τους κινδύνους, ελπίζοντας ότι αυτός ο γάμος θα φέρει γαλήνη στις δύο οικογένειες.

Έξω από το μέγαρο των Καπουλέτων ο νεαρός Στέφανος προσβάλλει την οικογένεια με ένα τραγούδι, το οποίο τους παρομοιάζει με αρπακτικά. Ο υπηρέτης τους Γρηγόριος σηκώνει το γάντι και η διαμάχη που ξεσπά φουντώνει γρήγορα. Στη φασαρία μπλέκονται ο Μερκούτιος και ο Τυβάλδος, ενώ ο Ρωμαίος προσπαθεί να τους χωρίσει. Αρνείται να αντιπαρατεθεί με τον Τυβάλδο, ο οποίος είναι πλέον εξάδελφός του. Ο Μερκούτιος επιμένει και κατά την αντιδικία του με τον Τυβάλδο πληγώνεται θανάσιμα. Τότε ο Ρωμαίος παίρνει εκδίκηση θανατώνοντας τον Τυβάλδο. Ο Ρωμαίος εξορίζεται από την πόλη.

Δ’ Πράξη Ο Ρωμαίος μπαίνει κρυφά στο δωμάτιο της Ιουλιέττας, προκειμένου να την αποχαιρετήσει. Φτάνει ο πατέρας της Ιουλιέττας, ο οποίος της ανακοινώνει ότι τελευταία επιθυμία του Τυβάλδου πριν ξεψυχήσει ήταν η Ιουλιέττα να νυμφευτεί τον Πάρη. Ο γάμος πρόκειται να τελεστεί το συντομότερο δυνατό. Σε απόγνωση, η Ιουλιέττα στρέφεται στον πατέρα Λαυρέντιο. Εκείνος της προσφέρει ένα φίλτρο, το οποίο για ένα διάστημα θα τη ρίξει σε τόσο βαθύ λήθαργο, ώστε να μοιάζει νεκρή. Αυτό θα δώσει χρόνο στον Ρωμαίο να επιστρέψει και, όταν η Ιουλιέττα συνέλθει, το ζευγάρι θα είναι και πάλι μαζί. Η Ιουλιέττα πείθεται.

Στην επίσημη αίθουσα του μεγάρου των Καπουλέτων, όλοι έχουν συγκεντρωθεί για τον γάμο. Καθώς το μυστήριο ξεκινά, η Ιουλιέττα σωριάζεται καταγής. Το έκπληκτο πλήθος τη θεωρεί νεκρή.

Ε’ Πράξη Ο πατήρ Λαυρέντιος μαθαίνει ότι το μήνυμα που έστειλε στον Ρωμαίο, όπου τον πληροφορούσε για όσα είχαν συμβεί, δεν έφτασε ποτέ, καθώς ο αγγελιαφόρος δολοφονήθηκε. Ο Ρωμαίος, έχοντας μάθει για τον «θάνατο» της αγαπημένης του, αλλά μη γνωρίζοντας για την ιστορία με το φίλτρο, φτάνει στον τάφο της. Στην απόγνωσή του ότι δεν θα την ξαναδεί, παίρνει δηλητήριο. Όμως εκείνη αρχίζει να συνέρχεται και όταν ξυπνά από τον βαθύ της ύπνο τον βλέπει πλάι της. Όταν εκείνος της λέει τι έχει συμβεί, εκείνη αναζητά το φιαλίδιο με το δηλητήριο, κι όταν το ανακαλύπτει άδειο, μαχαιρώνεται, ζητώντας συγχώρεση από τον Θεό.

Η ταυτότητα της παράστασης:
Μουσική διεύθυνση Λουκάς Καρυτινός
Σκηνοθεσία Νίκος Μαστοράκης
Σκηνικά Γιοχάννες Συτς
Φωτισμοί Φραντς Πέτερ Ντάβιντ
Διεύθυνση Χορωδίας Αγαθάγγελος Γεωργακάτος

Ρωμαίος Ισμαέλ Τζόρντι
Ιουλιέττα Μυρτώ Παπαθανασίου
Καπουλέτος Δημήτρης Κασιούμης 
Στέφανος Άρτεμις Μπόγρη
Μερκούτιος Χάρης Ανδριανός
Τυβάλδος Αντώνης Κορωναίος
Πατήρ Λαυρέντιος Πέτρος Μαγουλάς
Γερτρούδη Χρυσάνθη Σπιτάδη
Μπενβόλιος Διονύσης Μελογιαννίδης
Κόμης Πάρης Νίκος Κοτενίδης
Δούκας Γιώργος Ρούπας
Γρηγόριος Κωστής Ρασιδάκις

Με την Ορχήστρα, τη Χορωδία και το Μπαλέτο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής

Ρωμαίος και Ιουλιέττα, Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος Εθνικής Λυρικής Σκηνής, Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος . Ημέρες και ώρες παραστάσεων: 25, 28 Φεβρουαρίου και 2, 4, 7, 11 Μαρτίου στις 19:30 (Κυριακές στις 18:30). Τιμές εισιτηρίων: 15, 20, 35, 50, 55, 80 ευρώ, φοιτητικό, παιδικό 12 ευρώ, περιορισμένης ορατότητας 10 ευρώ. Προπώληση εισιτηρίων: Στα ταμεία της Ε.Λ.Σ. στο Κ.Π.Ι.Σ.Ν. , τηλ. 213 0885700, στα καταστήματα Public και στα http://tickets.public.gr/, www.ticketservices.gr, www.nationalopera.gr

 

 

Ακολουθήστε το Newpost.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο Newpost.gr