current views are: 3

14 Ιουλίου 2015
Δημοσίευση10:59

ΕΣΕΕ: Χαλάρωση των capital controls στα πρότυπα της Κύπρου

Μέτρα για την χαλάρωση των κεφαλαιακών ελέγχων (capital controls) στις επιχειρήσεις, στα πρότυπα του μοντέλου της Κύπρου και προσαρμοσμένα στην ελληνική οικονομική πραγματικότητα, προτείνει ο πρόεδρος της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας, Βασίλης Κορκίδης.

Δημοσίευση 10:59’
αρθρο-newpost

Μέτρα για την χαλάρωση των κεφαλαιακών ελέγχων (capital controls) στις επιχειρήσεις, στα πρότυπα του μοντέλου της Κύπρου και προσαρμοσμένα στην ελληνική οικονομική πραγματικότητα, προτείνει ο πρόεδρος της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας, Βασίλης Κορκίδης.

Μέτρα για την χαλάρωση των κεφαλαιακών ελέγχων (capital controls) στις επιχειρήσεις, στα πρότυπα του μοντέλου της Κύπρου και προσαρμοσμένα στην ελληνική οικονομική πραγματικότητα, προτείνει ο πρόεδρος της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας, Βασίλης Κορκίδης.

Η ΕΣΕΕ επισημαίνει τις υπεράνθρωπες προσπάθειες του εμπορικού κόσμου να λετουργεί τις επιχειρήσεις, σχεδόν τρεις εβδομάδες με κλειστές τράπεζες, χωρίς ελλείψεις και χωρίς ανατιμήσεις.

Η πρόταση για δημιουργία υποεπιτροπών που θα αξιολογούν τα αιτήματα εξαίρεσης από τα capital controls, ώστε να διευκολυνθούν οι επιχειρήσεις στις συναλλαγές τους με το εξωτερικ,ό αποτέλεσε το αντικείμενο σε πρόσφατη συνάντηση που πραγματοποιήθηκε με τον διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος Γιάννη Στουρνάρα στο γραφείο του διοικητή της ΤτΕ, όπως γνωστοποίησε σήμερα η συνομοσπονδία.

Όπως επισημαίνεται σε σχετική ανακοίνωση, εκ μέρους της Τράπεζας της Ελλάδος κατέστη σαφές ότι η μοναδική Επιτροπή του είδους που εδρεύει στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους κάνει ό,τι μπορεί, λειτουργώντας καθ’ όλο το 24ωρο, προκειμένου να επιτρέψει τις συναλλαγές που απελευθερώνουν τα τρόφιμα, τα φάρμακα και τα ευπαθή προϊόντα με άμεση προτεραιότητα, ενώ αμέσως μετά ακολουθούν οι πρώτες ύλες για την βιομηχανία. Συγκεκριμένα, στην Επιτροπή συμμετέχουν 17 επιθεωρητές, οι οποίοι παραλαμβάνουν τα αιτήματα, τα επεξεργάζονται αμέσως με τους αρμόδιους συνεργάτες τους στο ΓΛΚ, ενώ στην Επιτροπή μετέχει επίσης και εκπρόσωπος της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου.

Η ανακοίνωση αναφέρει: 

Εκτός των άλλων επισημάνθηκε προς την ΕΣΕΕ ότι εναπόκειται στους επιχειρηματίες, να ασκήσουν πιέσεις στην τράπεζά τους για την άμεση υποβολή του αιτήματός τους στην Επιτροπή, ενώ από την προσωπική τους τράπεζα εξαρτάται επίσης η αύξηση του παραθύρου Target 2 για επιλεγμένες συναλλαγές που υφίσταται ανάγκη να διεκπεραιωθούν άμεσα. 

Η διαδικασία έχει ως εξής: Η Τράπεζα δέχεται το αίτημα, το οποίο υποβάλλει με ηλεκτρονικό ταχυδρομείο στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους και μόλις επιληφθεί η Επιτροπή, αποστέλλεται άμεση απάντηση. ‘Αρα, οι κυριότοι συντελεστές άμεσης αποδοχής του αιτήματος εξαρτώνται κυρίως από την Τράπεζα που είναι πελάτης ο κάθε επιχειρηματίας. Γ

Για τη βελτίωση ωστόσο της διαδικασίας, η Τράπεζα της Ελλάδος άφησε ανοικτό το θέμα της επανεξέτασης της συγκεκριμένης δομής, κατά τρόπο ώστε η ικανοποίηση της πρότασης της ΕΣΕΕ για δημιουργία ειδικής Επιτροπής σε κάθε τράπεζα να εξεταστεί και να υλοποιηθεί. Άλλωστε, οι κεφαλαιακοί έλεγχοι “capital controls” θα είναι παρόντες για αρκετό καιρό ακόμα μετά το άνοιγμα των τραπεζών, το οποίο ελπίζουμε όλοι να γίνει άμεσα μετά την επίτευξη της συμφωνίας. 

Η συνεργασία της ΕΣΕΕ με την Τράπεζα της Ελλάδος για μια πιο ευέλικτη και αποτελεσματική διαδικασία, θα είναι διαρκής και εξαντλητική τους επόμενους μήνες.

Ως μία πρώτη προσέγγιση και βάση συζήτησης, η ΕΣΕΕ προσκόμισε στον διοικητή, τα αντίστοιχα μέτρα που είχαν ληφθεί για την κυπριακή οικονομία:

1. Η επιβολή ελέγχων στην κίνηση κεφαλαίων στην Κύπρο στόχευε κυρίως στη διακοπή της δυνατότητας μεταφοράς χρήματος μεταξύ τραπεζικών ιδρυμάτων. Συνεπώς οι περιορισμοί στις συναλλαγές μεταξύ ιδρυμάτων και λογαριασμών ενός δικαιούχου εντός της ίδιας τράπεζας ήταν πιο αυστηροί σε σύγκριση με όσα ισχύουν για όσους έχουν πρόσβαση σε ηλεκτρονική τραπεζική στην Ελλάδα, όπου ουσιαστικά δεν υφίστανται περιορισμοί για λογαριασμούς όψεως.

2. Οι επιταγές γίνονταν δεκτές για καταθέσεις μόνο στο όνομα του δικαιούχου κομιστή, με αποτέλεσμα να μην μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως μέσο χρηματοδότησης στο εμπόριο και στις συναλλαγές γενικότερα. Οι προθεσμιακές καταθέσεις που έληγαν μέσα στον επόμενο μήνα είχαν πάρει παράταση για τουλάχιστον ένα μήνα και στη συνέχεια μόνο ένα ποσοστό αυτών μπορούσε να μεταφερθεί σε λογαριασμό όψεως.

3. Όσοι Κύπριοι ταξίδευαν στο εξωτερικό δεν μπορούσαν να εξάγουν πάνω από 1.000 ευρώ σε μετρητά, ενώ στο εξωτερικό μπορούσαν να αποσύρουν από τα συνεργαζόμενα ATM έως 300 ευρώ ημερησίως.

4. Μετά το πέρας της τραπεζικής αργίας των 6 ημερών στην οποία προστέθηκαν δυο ημέρες κανονικής αργίας υπήρχε δυνατότητα συναλλαγών από τα γκισέ, κάτι που δεν υπάρχει ακόμα στην χώρα μας. Όπως και στην περίπτωση της Ελλάδας οι πληρωμές προς το εξωτερικό για ιδιώτες και επιχειρήσεις πρέπει να εγκριθούν από την Επιτροπή Έγκρισης Τραπεζικών Συναλλαγών του ΓΛΚ. Η ανάλογη Επιτροπή στην Κύπρο πολύ γρήγορα χρησιμοποίησε τη δυνατότητα που της έδινε ο σχετικός νόμος για να εκχωρήσει στις τράπεζες τη δυνατότητα έγκρισης κατηγοριών πληρωμών (πχ. πληρωμές για τη συνήθη λειτουργία ναυτιλιακών εταιρειών και προς την IATA, εισαγωγές φαρμάκων, ιατρικές δαπάνες φυσικών προσώπων) με στόχο τη μείωση του όγκου των αιτημάτων που έπρεπε να διαχειριστεί και τη μείωση του χρόνου ανταπόκρισης για τα αιτήματα που έπρεπε να διαχειριστεί.

5. Σε ό,τι αφορά ειδικά τις επιχειρηματικές συναλλαγές προς το εξωτερικό το όριο για συναλλαγές χωρίς κανένα περιορισμό αυξήθηκε πολύ γρήγορα από τα 5.000 ευρώ ανά λογαριασμό σε 300.000 ευρώ ανά συναλλαγή και εντός μηνός ο περιορισμός αυτός είχε ουσιαστικά καταργηθεί, καθώς το όριο αυξήθηκε σε 1 εκ. ευρώ. Αντίστοιχη πορεία είχαν και οι περιορισμοί για συναλλαγές φυσικών προσώπων, που περιλαμβάνουν και πολλές άλλες παραμέτρους από την ανανέωση προθεσμιακών καταθέσεων έως τη χρήση πιστωτικών καρτών, όπως και η μεταφορά τίτλων, αξιόγραφων και οι αλλαγές θεματοφυλακής. Βέβαια, αυτό που δεν πρέπει να ξεχνάμε είναι ότι, όλα αυτά συνέβησαν αφού έγινε κούρεμα καταθέσεων και ανακεφαλαιοποίηση τραπεζών.

6. Με διατάγματα ή με τις αποφάσεις της Επιτροπής, οι δαπάνες προς το εξωτερικό για μισθοδοσία, δίδακτρα και σπουδές καθώς και εμβάσματα για ιατρικές δαπάνες, είχαν ελαστική αντιμετώπιση. Επίσης, σταθερή και γρήγορη ήταν και η χαλάρωση πολλών περιορισμών, πέραν του ύψους των συναλλαγών, για συναλλαγές εντός του εσωτερικού της χώρας. Ουσιαστικά μέσα σε ένα μήνα η πλειοψηφία των καθημερινών συναλλαγών των επιχειρήσεων αλλά και των νοικοκυριών στο εσωτερικό της χώρας αλλά και προς το εξωτερικό μπορούσαν να υλοποιηθούν χωρίς ουσιαστικούς περιορισμούς.

7. Η ανάληψη του ημερήσιου ορίου στη Κύπρο ήταν 300 ευρώ αρχικά και 500 ευρώ ένα μήνα αργότερα χωρίς την απώλεια δυνατότητας ανάληψης του ποσού αυτού μια επόμενη μέρα. Αυτή η εξέλιξη βέβαια συνδέεται με την αξιόπιστη διευθέτηση της φερεγγυότητας των τραπεζών στη Κύπρο, αλλά και την εφαρμογή ενός προγράμματος σε πνεύμα συνεργασίας με τους εταίρους. Στο πλαίσιο αυτό, η αποκατάσταση της εμπιστοσύνης οδήγησε, δύο χρόνια μετά την επιβολή τους, στην κατάργηση όλων των περιορισμών στις 6/4/2015.

Ο διοικητής της ΤτΕ σημείωσε, όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση της ΕΣΕΕ, ότι έχει γίνει προεργασία ώστε το συντομότερο μετά τη συμφωνία, να δοθούν στο κοινό περισσότερες τραπεζικές υπηρεσίες και σταδιακά να ομαλοποιηθούν όλες οι τραπεζικές λειτουργίες.


σχετικα αρθρα