current views are: 8

2 Ιουνίου 2017
Δημοσίευση22:12

ΥΠΟΙΚ για πρόταση ESM: Ανοησία ή σκοπιμότητα οι διαστρεβλώσεις

Κύκλοι του υπουργείου Οικονομικών σχολίασαν τα δημοσιεύματα για την αναδιάρθρωση του χρέους.

Δημοσίευση 22:12’

Κύκλοι του υπουργείου Οικονομικών σχολίασαν τα δημοσιεύματα για την αναδιάρθρωση του χρέους.

Θέση για τα δημοσιεύματα που σχετίζουν την αναδιάρθρωση του ελληνικού χρέους με την υπογραφή νέας δανειακής σύμβασης σχολιάζει μέσω κύκλων του το Υπουργείο Οικονομικών. 

Επιχειρώντας να δώσουν απαντήσεις στα δημοσιεύματα σχετικά με την αναδιάρθρωση του χρέους έδωσαν κύκλοι του ΥΠΟΙΚ μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ τόνισαν αρχικά:  «Μερίδα των ΜΜΕ έσπευσε να παρουσιάσει μια πρόταση του ESM που είδε το φως της δημοσιότητας για αναδιάρθρωση του ελληνικού χρέους ως νέο δάνειο ή ως νέο μνημόνιο. Πόσα ακόμη, άραγε, θα επινοήσουν;»

Μάλιστα, το σχόλιό τους αναφέρει: «Τους θυμίζουμε ότι η αναδιάρθρωση του ελληνικού χρέους, σύμφωνα με την ισχύουσα συμφωνία μεταξύ ελληνικής κυβέρνησης και δανειστών έχει ως προϋπόθεση την επιτυχή ολοκλήρωση του τρέχοντος προγράμματος και τίποτε άλλο. Αναρωτιόμαστε αν οι διαστρεβλώσεις αυτές προκύπτουν από απλή ανοησία και άγνοια ή από πολιτική σκοπιμότητα. Σε κάθε περίπτωση θα συμβουλεύαμε τους διάφορους “ειδήμονες” για όσα δεν μπορούν να μιλούν, καλύτερα για αυτά να σωπαίνουν».

Η πρόταση του ESM

Βάσει του εγγράφου, το σενάριο είναι λιγότερο απαισιόδοξο (όσον αφορά την υπόθεση για τον ρυθμό ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας) από αυτό του ΔΝΤκαι λιγότερο αισιόδοξο από αυτό της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Ειδικότερα, προβλέπει τη σταδιακή μείωση του πρωτογενούς πλεονάσματος, υποθέτοντας μέσο μακροπρόθεσμο ρυθμό αύξησης του ΑΕΠ κατά 1,8% και μέσο ρυθμό αύξησης του πραγματικού ΑΕΠ κατά 1,3%. Χωρίς μέτρα, το χρέος θα ανερχόταν με το σενάριο αυτό στο 136% του ΑΕΠ το 2060 και οι ακαθάριστες δανειακές ανάγκες της στο 31% του ΑΕΠ.

Ο ESM αναφέρει ότι η βιωσιμότητα του χρέους με βάση το σενάριο αυτό μπορεί να διασφαλισθεί με μία σειρά μεσοπρόθεσμων μέτρων που περιλαμβάνουν:

Την κατάργηση του αυξημένου περιθωρίου στα επιτόκια

Την επιστροφή των κερδών από ANFA και SMP (σ.σ.: που έχουν η ΕΚΤ και οι εθνικές κεντρικές τράπεζες της Ευρωζώνης από τις αγορές ελληνικών ομολόγων)

Από τον ανασχεδιασμό (reprofiling) των δανείων που έχει λάβει η Ελλάδα από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (ΕΤΧΣ) ως εξής:

-Με επιμήκυνση της σταθμισμένης μέγιστης μέσης διάρκειας των δανείων του ΕΤΧΣ κατά 15 χρόνια
-Με πλαφόν στις αποπληρωμές των δανείων του ΕΤΧΣ στο 0,4% του ΑΕΠ έως το 2050
-Με τη μερική αναστολή πληρωμών τόκων για δάνεια του ΕΤΧΣ έως το 2050.
-Η Ελλάδα θα πλήρωνε 1% κατ’ ανώτατο όριο, το επιπλέον ποσό θα μεταφερόταν στο μέλλον.

Ο ανασχεδιασμός των δανείων του EFSF «θα αποτελούσε εκ των πραγμάτων ένα νέο δάνειο», το επιτόκιο του οποίου θα εξαρτάτο από τις εξελίξεις των επιτοκίων, σύμφωνα με το έγγραφο του Γερμανικού υπουργείου Οικονομικών. Όπως χαρακτηριστικά τονίζεται σε αντίστοιχο δημοσίευμα του Reuters που ασχολείται με το εν λόγω θέμα, «μία τέτοια επιμήκυνση στην αποπληρωμή των επιτοκίων θα πρέπει να συνοδεύεται από μία de facto νέα δανειακή σύμβαση το μέγεθος της οποίας θα εξαρτάται από την εξέλιξη των επιτοκίων».

Το ύψος της μετάθεσης πληρωμών τόκων έως το 2048 θα ανερχόταν μεταξύ 84 και 89 δισ. ευρώ και δεν θα χρειάζονταν με το σενάριο αυτό τα μη χρησιμοποιημένα κεφάλαια του ΕΜΣ. Με βάση το απαισιόδοξο σενάριο, ο ανασχεδιασμός των δανείων θα ανέρχονται (θα οδηγούσε σε μεταφορές) 123 δισ. ευρώ, ενώ με το αισιόδοξο σενάριο θα περιορίζονταν σε 34 δισ. ευρώ.


σχετικα αρθρα