ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Πρόστιμα 133 εκατ. ευρώ κατέβαλαν Mercedes και BMW για την υπόθεση φοροδιαφυγής που είχε αποκαλύψει το newpost.gr

Δημοσίευση 30 Νοεμβρίου 2017, 09:58 / Ανανεώθηκε 30 Νοεμβρίου 2017, 11:51
Πρόστιμα 133 εκατ. ευρώ κατέβαλαν Mercedes και BMW για την υπόθεση φοροδιαφυγής που είχε αποκαλύψει το newpost.gr
Facebook Twitter Whatsapp

Έκαναν υποτιμολογημένες εισαγωγές στην Ελλάδα

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

Υπερβαίνουν τα 133 εκατ. ευρώ οι φόροι και τα πρόστιμα που υποχρεώθηκαν να καταβάλουν πρόσφατα στο Ελληνικό Δημόσιο οι εταιρίες MERCEDES ΒΕΝΖ HELLAS και BMW HELLAS, οι οποίες κατηγορούνται από τις ελληνικές τελωνειακές αρχές για τα αδικήματα της λαθρεμπορίας αυτοκινήτων. Υπενθυμίζεται πως τη σκανδαλώδη υπόθεση φοροδιαφυγής εκατομμυρίων ευρώ είχε φέρει στο φως της δημοσιότητας για πρώτη φορά από το newpost.gr στις 8 Μαΐου 2013

Πιο αναλυτικά, όπως αναφέρει δημοσίευμα του «Ελεύθερου Τύπου», τους φόρους και τα πρόστιμα καταλόγισαν οι αρμόδιες τελωνειακές αρχές, λαμβάνοντας υπόψη πορισματική αναφορά, την οποία συνέταξε κλιμάκιο ελεγκτών του Σώματος Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος (ΣΔΟΕ), μετά από εξονυχιστικούς ελέγχους στις εισαγωγές χιλιάδων αυτοκινήτων που πραγματοποίησαν οι δύο εταιρίες στην Ελλάδα κατά τα έτη 2011-2013.

Οπως προέκυψε από τους ελέγχους του ΣΔΟΕ, οι δύο μητρικές πολυεθνικές εταιρίες MERCEDES και ΒΜW ακολούθησαν από το 2011 την πρακτική να πραγματοποιούν ενδοομιλικές πωλήσεις προς τις θυγατρικές τους στην Ελλάδα με σημαντικά μειωμένες τιμές, ώστε να καταβάλλονται στη χώρα μας αντίστοιχα μειωμένα ποσά τελών ταξινόμησης και ΦΠΑ και παράλληλα να αποφεύγεται η πληρωμή στο Ελληνικό Δημόσιο μεγάλων ποσών φόρου πολυτελείας, ενός ομολογουμένως επαχθούς έμμεσου φόρου που είχε επιβληθεί το 2010 από την τότε ελληνική κυβέρνηση με συντελεστές που ξεκινούσαν από 10% για εισαγόμενα καινούργια Ι.Χ. εργοστασιακής τιμολογιακής αξίας άνω των 15.000 ευρώ και έφθαναν έως και το 40% για όσα εισαγόμενα καινούργια Ι.Χ. αυτοκίνητα υπερέβαιναν σε εργοστασιακή τιμολογιακή αξία τις 28.000 ευρώ.

Από την άλλη πλευρά, όμως, οι δύο θυγατρικές εταιρίες στην Ελλάδα, η MERCEDES BENZ HELLAS και η BMW HELLAS, πωλούσαν στην ελληνική αγορά τα ίδια -εισαχθέντα με πολύ χαμηλές τιμές- αυτοκίνητα χωρίς καμία αντίστοιχη μείωση στις δικές τους λιανικές τιμές, δηλαδή με τα επίπεδα λιανικών τιμών που τα διέθεταν στο ελληνικό κοινό και πριν από το 2011. 

Με τον τρόπο αυτό, αποκόμιζαν σημαντικά κέρδη (λόγω πολύ μεγάλων διαφορών μεταξύ σημαντικά χαμηλών τιμών εισαγωγής από τη Γερμανία και υψηλών τιμών πώλησης στην Ελλάδα). Για τα πολύ υψηλά αυτά κέρδη τους, οι ελληνικές αντιπροσωπίες δεν φορολογούνταν, διότι τα κέρδη αυτά συμψηφίζονταν με τις πολύ μεγάλες ζημιές που είχαν κατά τα προηγούμενα έτη και έτσι μηδενίζονταν.

Το αποτέλεσμα ήταν, με την πρακτική αυτή, το Ελληνικό Δημόσιο να μην μπορεί να εισπράξει ούτε ένα ευρώ φόρο εισοδήματος από τα σημαντικά κέρδη που πραγματοποιούσαν οι δύο εν Ελλάδι αντιπροσωπίες. Ταυτόχρονα, το Ελληνικό Δημόσιο υπέστη σημαντική απώλεια εσόδων ύψους δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ από τέλη ταξινόμησης, ΦΠΑ και φόρους πολυτελείας εξαιτίας των «υποτιμολογημένων» εισαγωγών των αυτοκινήτων από τη Γερμανία προς την Ελλάδα.

Η παραπάνω πρακτική των «υποτιμολογημένων» εισαγωγών στην Ελλάδα ωφελούσε και τις μητρικές εταιρίες στη Γερμανία διότι με το να πωλούν σε σημαντικά μειωμένες τιμές τα αυτοκίνητά τους στις ελληνικές θυγατρικές τους, εμφάνιζαν στο γερμανικό Δημόσιο μειωμένο τζίρο και πλήρωναν κι εκείνες λιγότερους φόρους εισοδήματος και ΦΠΑ στη Γερμανία, ενώ ταυτόχρονα τα υπερκέρδη που αποκόμιζαν από τις πωλήσεις των θυγατρικών τους στην Ελλάδα δεν φορολογούνταν στη χώρα μας, λόγω των συμψηφισμών με ζημίες προηγούμενων ετών, όπως ήδη προαναφέραμε. Ετσι, η συγκεκριμένη πρακτική δεν είχε καμία δυσμενή φορολογική επίπτωση ούτε στις μητρικές ούτε στις θυγατρικές τους στην Ελλάδα. Αντιθέτως, ωφελούσε και τις δύο φορολογικά.

Σύμφωνα με το πόρισμα των ελεγκτών του ΣΔΟΕ, οι ελληνικές θυγατρικές MERCEDES BENZ HELLAS και ΒΜW HELLAS μέσω της παραπάνω πρακτικής γλίτωναν από την πληρωμή φόρων που έφθαναν μέχρι και το 90% των φορολογητέων αξιών των αυτοκινήτων που εισήγαγαν από τη Γερμανία. Οι ελεγκτές υποστηρίζουν στο πόρισμά τους ότι οι 2 αντιπροσωπίες διέπραξαν το αδίκημα της λαθρεμπορίας, διότι χρησιμοποίησαν ιδιαίτερα τεχνάσματα για την καταβολή μειωμένων φόρων στη χώρα μας (τελών ταξινόμησης, ΦΠΑ και φόρου πολυτελείας). Ηδη, δε, εδώ και αρκετούς μήνες έχουν ασκηθεί από την Εισαγγελία Οικονομικού Εγκλήματος και ποινικές διώξεις για το αδίκημα της λαθρεμπορίας σε βάρος των υπευθύνων των 2 εταιριών.

Η έρευνα του ΣΔΟΕ στη μεγάλη αυτή υπόθεση ξεκίνησε το 2014, κατόπιν παραγγελίας του οικονομικού εισαγγελέα, και ολοκληρώθηκε το 2016, με τους καταλογισμούς των διαφυγόντων φόρων και των αναλογούντων προστίμων. 

Συγκεκριμένα:

* Στη MERCEDES BENZ HELLAS καταλογίστηκαν διαφυγόντες φόροι, πολλαπλά τέλη και πρόστιμα λαθρεμπορίας συνολικού ύψους 84,4 εκατ. ευρώ, για 6.300 εισαχθέντα Ι.Χ. αυτοκίνητα.

* Στην ΒΜW HELLAS επιβλήθηκαν διαφυγόντες φόροι, πολλαπλά τέλη και πρόστιμα λαθρεμπορίας συνολικού ύψους 48,8 εκατ. ευρώ, για 5.150 εισαχθέντα Ι.Χ. αυτοκίνητα.

Δηλαδή και οι δύο εταιρίες εκλήθησαν να καταβάλουν στο Ελληνικό Δημόσιο φόρους και πολλαπλά τέλη συνολικού ύψους άνω των 133 εκατ. ευρώ. Πρόσφατα, δε, εντός του Σεπτεμβρίου του τρέχοντος έτους, οι 2 εταιρίες πλήρωσαν τα ποσά αυτά στο Ελληνικό Δημόσιο. Παρ’ όλα αυτά, οι υπεύθυνοι των εταιριών αμφισβητούν τα αποτελέσματα των ελέγχων και έχουν προσφύγει στη Δικαιοσύνη για να πετύχουν την ακύρωση των πράξεων επιβολής φόρων και προστίμων.

Η αποκάλυψη του newpost. gr

Τον Μάιο του 2013 το newpost.gr σε δημοσίευμα με τίτλο «Σκανδαλώδης φοροδιαφυγή από τις γερμανικών συμφερόντων Mercedes και ΒΜW», αποκάλυπτε πως οι δύο πολυεθνικές κολοσσοί «είχαν ανακαλύψει τον τρόπο να φοροδιαφεύγουν προκλητικά, κατά συρροή, στερώντας πολλά εκατομμύρια από το Ελληνικό Δημόσιο, ενώ παράλληλα διαστρεβλώνουν τον ανταγωνισμό στον κλάδο, δυσχεραίνοντας την θέση των ελληνικών εταιρειών οι οποίες βρίσκονται στα πρόθυρα της καταστροφής».

Το δημοσίευμα είχε προκαλέσει σάλο και την άμεση παρέμβαση την ίδια μέρα του υφυπουργού Οικονομικών Γιώργου Μαυραγάνη, για να διερευνηθεί η υπόθεση.

Στις 30 Μαΐου του 2013 το newpost με νέο ρεπορτάζ αποκάλυπτε πως το ΣΔΟΕ είχε ολοκληρώσει τους ελέγχους και  σύμφωνα με δικαστικές πηγές αναμενόταν να ανοίξει ο φάκελος  «για την έναρξη των διαδικασιών της εισαγγελικής έρευνας».

Το θέμα έφερε με επίκαιρη ερώτηση στη Βουλή (κατατέθηκε στις 28 Ιουνίου 2013), ο βουλευτής της ΔΗΜΑΡ, τότε, Βασίλης Οικονόμου. Ο κ. Οικονόμου ρωτούσε σχετικά με το «πόρισμα των αρμοδίων υπηρεσιών για την προκλητική και σκανδαλώδη αυτή περίπτωση φοροδιαφυγής». 

Στις 4 Σεπτεμβρίου του 2013, ο κ. Μαυραγάνης απαντούσε εγγράφως στον Βασίλη Οικονόμου πως «είναι σε εξέλιξη έλεγχοι σε μεγάλες εισαγωγικές θυγατρικές εταιρείες αυτοκινήτων, στις οποίες συμπεριλαμβάνονται και οι αναφερόμενες στην ερώτηση του βουλευτή της ΔΗΜΑΡ και διαβεβαιώνει ότι «με την ολοκλήρωση των ελέγχων και σε περίπτωση διαπίστωσης φορολογικών παραβάσεων ή λαθρεμπορίας, τα επιβληθέντα πρόστιμα θα διαβιβαστούν άμεσα για καταλογισμό και είσπραξη στις αρμόδιες ΔΟΥ και στα αρμόδια τελωνεία».
 

Μεσολάβησαν τρεις μήνες σιγής και το newpost.gr απευθύνθηκε στον Ειδικό Γραμματέα του ΣΔΟΕ Στέλιο Στασινόπουλο. Στις 3 Δεκεμβρίου του 2013 δήλωνε: «Πρόκειται για μία πολύ μεγάλη υπόθεση, οι έλεγχοι για την διαπίστωση τυχόν φοροδιαφυγής βρίσκονται σε εξέλιξη και ακόμη δεν μπορεί να ανακοινωθεί κάτι από αυτούς». 
 
Στις 20 Δεκεμβρίου το θέμα περνούσε τα ελληνικά σύνορα και γινόταν πρωτοσέλιδο στο Spiegel. Σύμφωνα με το δημοσίευμα, οι ελληνικές φορολογικές αρχές διερευνούν φορολογική απάτη σε βάρος αυτοκινητοβιομηχανιών όπως η Mercedes και η BMW. Σύμφωνα με το γερμανικό δημοσίευμα, οι τιμές αποτελούν τη βάση μιας σειράς φόρων, πράγμα που σημαίνει ότι όσο πιο χαμηλές είναι οι τιμές τόσο πιο χαμηλά κινούνται και τα έσοδα του Δημοσίου, από τον ΦΠΑ και το φόρο πολυτελείας που επιβάλλεται στην εργοστασιακή αξία των αυτοκινήτων.
 
Η υπόθεση της φοροδιαφυγής της Mercedes και της BMW την ώρα που η Ελλάδα έψαχνε απεγνωσμένα ρευστό παρέμεινε «υπό διερεύνηση». Ο ιδιος ο Αλέξης Τσίπρας στις 4 Σεπτεμβρίου του 2014 την έθεσε κατά την επισκεψη του στο ΣΔΟΕ. 

Όπως προέκυψε τότε από το ρεπορτάζ «σύμφωνα με κύκλους της Κουμουνδούρου, προκύπτει πολιτική ευθύνη του Υπουργείου Οικονομικών για την υπόθεση, γνωστοποιώντας ότι το ΣΔΟΕ επέβαλε πρόστιμα ύψους 600 εκατ. σε γερμανικές αντιπροσωπείες, οι οποίες εισήγαγαν πολυτελή μοντέλα αυτοκινήτων από τη Γερμανία στην Ελλάδα με υποτιμολόγηση, με αποτέλεσμα να αποφεύγουν το αντίστοιχο ΦΠΑ και τον φόρο πολυτελείας. Ωστόσο η αρμόδια Εφορία στην οποία έχει διαβιβαστεί η υπόθεση, καθυστερεί αδικαιολόγητα την είσπραξη των προστίμων αυτών».

Μια μέρα αργότερα (5/9/2014) το θέμα έφερε και στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή με ερώτησή του ο Αντιπρόεδρος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Δημήτρης Παπαδημούλης.

Ακολουθήστε το Newpost.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο Newpost.gr