current views are: 11

22 Ιανουαρίου 2018
Δημοσίευση16:10

Προϋπόθεση για εκταμίευση η πρόοδος στους ηλεκτρονικούς πλειστηριασμούς

Τι αναφέρει η έκθεση συμμόρφωσης των Θεσμών 

Δημοσίευση 16:10’

Τι αναφέρει η έκθεση συμμόρφωσης των Θεσμών 

Κλείνει οριστικά το ζήτημα του τρόπου εκταμίευσης της δόσης για την τρίτη αξιολόγηση, η οποία όχι μόνο σπάει σε υποδόσεις, αλλά θα συνδεθεί και με την πορεία υλοποίησης των ηλεκτρονικών πλειστηριασμών.

Σύμφωνα με την έκθεση συμμόρφωσης που επικαλείται η Καθημερινή, η κυβέρνηση θα πρέπει να στείλει στους δανειστές νέα έκθεση, η οποία θα πρέπει να κριθεί επαρκής ώστε να εκταμιευθεί η υποδόση ύψους 1 δισ. ευρώ από τον ESM.

Ειδικότερα η επιπλέον προϋπόθεση που έχει τεθεί από τους δανειστές, αφορά σε μια επιπλέον αναφορά για την αποτελεσματικότητα του εν λόγω συστήματος καθώς και μια ευνοϊκή αξιολόγηση για την πορεία υλοποίησης των ηλεκτρονικών πλειστηριασμών.

Η Κομισιόν αναφέρει στο προσχέδιο της έκθεσης συμμόρφωσης πως απαιτούνται σημαντικές περαιτέρω προσπάθειες για να επιτευχθούν οι στόχοι των NPEs για το 2018 και το 2019.

Οι τράπεζες σχεδιάζουν να επιτύχουν τους στόχους του 2017 μέσω αυξημένων διαγραφών, ενώ οι πωλήσεις NPEs ενδέχεται να επηρεάσουν το επίπεδο των προβλέψεών τους.

Όπως αναφέρεται στο κείμενο του Bloomberg, οι τράπεζες θα πρέπει να αρχίσουν να χρησιμοποιούν εργαλεία όπως η νομοθεσία αφερεγγυότητας για τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις, καθώς και το ηλεκτρονικό σύστημα εξωδικαστικού μηχανισμού.

Τι θα γίνει με το αφορολόγητο – Υστέρηση στις αποκρατικοποιήσεις

Κατά τα άλλα, σε άλλο σημείο αναφέρεται πως η κυβέρνηση ίσως χρειαστεί να επισπεύσει κατά ένα χρόνο την εφαρμογή των φορολογικών μέτρων που είχαν συμφωνηθεί να ισχύσουν από το 2020 για το 2019 (η μείωση του αφορολόγητου ορίου), εφόσον από κοινού ΔΝΤ και ευρωπαϊκοί θεσμοί θεωρήσουν ότι ο στόχος επίτευξης 3,5% πρωτογενούς πλεονάσματος το 2019 δεν θα είναι εφικτός.

«Αν χρειαστεί, η Ελλάδα θα υιοθετήσει νομοθεσία σε συμφωνία με τους θεσμούς για να επιτευχθεί ο δημοσιονομικός στόχος με έναν τρόπο που θα είναι θετικός για την ανάπτυξη», αναφέρεται χαρακτηριστικά.

Σύμφωνα με την έκθεση, το κατά πόσο θα παρθούν περαιτέρω μέτρα το 2019,  θα αποφασιστεί τον Μάιο του 2018.

Προβληματισμούς εκφράζουν οι Θεσμοί και ως προς τη διαδικασία των αποκρατικοποιήσεων. Η πρόοδος που σημειώνεται σε ορισμένους τομείς, αντισταθμίζεται από καθυστερήσεις αλλού. Με βάση την τρέχουσα κατάσταση, τα έσοδα για το α΄ εξάμηνο του 2018 αναμένονται στα 1 δισ. ευρώ, με την προϋπόθεση ότι θα “κλείσει” η υπόθεση του Ελληνικού.

Επιπλέον έσοδα της τάξης του 1 δισ. ευρώ αναμένονται στο α΄ εξάμηνο, που υποδηλώνει πιθανή υστέρηση για το 2017 και το 2018 η οποία αναμένεται ότι θα ανέλθει στο 1 δισ. ευρώ σε σχέση με το ποσό που προβλεπόταν τον Ιούλιο του 2017.

Τα έσοδα του 2017 ανέρχονται στα 1,4 δισ. ευρώ, έναντι στόχου για 1,9 δισ. ευρώ τον Ιούλιο του 2017.

Αυτή η υστέρηση αποδίδεται κυρίως σε καθυστερήσεις για την ολοκλήρωση της πώλησης του 67% του λιμανιού της Θεσσαλονίκης και καθυστερήσεις στη διαδικασία πώλησης του 5% του ΟΤΕ.

Στο προσχέδιο σημειώνεται ακόμη ότι οι ελληνικές αρχές πρέπει να διασφαλίσουν ότι η έκπτωση του ΦΠΑ στα εναπομείναντα νησιά θα πρέπει να εξαλειφθεί μέχρι τα τέλη Ιουνίου του 2018 και προστίθεται ότι η Ελλάδα πρέπει να υλοποιήσει συνολικά 88 προαπαιτούμενα για την ολοκλήρωση της 4ης αξιολόγησης

Ερωτήματα για το «μαξιλαράκι» ασφαλείας 

Την ίδια στιγμή, η έκθεση βιωσιμότητας του χρέους –που κατάρτησε η Κομισιόν ενόψει της σημερινής συνεδρίασης του Eurogroup και συζητήθηκε στο EwG της Παρασκευής, δείχνει επιδείνωση της πορείας του χρέους, σε σχέση με τις εκτιμήσεις που έγιναν πριν από μερικούς μήνες. Σύμφωνα με το βασικό σενάριο, ο λόγος του χρέους προς το ΑΕΠ αναμένεται να φτάσει στο 181,1% του ΑΕΠ το 2017, το 165% το 2020, το 127,2% το 2030 και στο 96,4$% το 2060, ποσοστά που είναι ελαφρώς υψηλότερα από αυτά που είχαν εκτιμηθεί στο τέλος της δεύτερης αξιολόγησης, τον Ιούνιο.

Όπως σχολιάζει το πρακτορείο, η εν λόγω εξέλιξη ενισχύει την πιθανότητα κατά την τελική έκθεση βιωσιμότητας στο τέλος του ελληνικού προγράμματος, να επιβεβαιωθεί η ανάγκη για περαιτέρω αναδιάρθρωση των ελληνικών δανείων, ιδίως εάν «κολλήσει» η ανάπτυξη της οικονομίας.

Την ίδια στιγμή, η Κομισιόν εγείρει ερωτήματα αναφορικά με το μέγεθος του αποθεματικού που σχεδιάζει η κυβέρνηση για την περίοδο μετά το πρόγραμμα. Σύμφωνα με την έκθεση, το «μαξιλάρι» ασφαλείας μεγέθους 10,2 δισ. ευρώ καλύπτει μόλις 10 μήνες χρηματοδοτικών αναγκών της Ελλάδα. Κατά την Κομισιόν, εάν το ποσό αγγίξει τα 17 δισ. ευρώ, τότε θα καλυφθούν οι χρηματοδοτικές ανάγκες ενός έτους, ενώ εάν αυτό το ποσό φτάσει τα 20,3 δισ. τότε θα καλυφθούν οι ανάγκες μέχρι το τέλος του 2019. Σε περίπτωση που συγκεντρωθούν περίπου 30 δισ. ευρώ, τότε θα έχουν καλυφθεί οι χρηματοδοτικές ανάγκες μέχρι τα τέλη του 2020. 

Ως προς τα μέτρα τα οποία θα μπορούσαν να καταστήσουν το χρέος βιώσιμο, τονίζεται πως: «Ένας κατάλληλος συνδυασμός μέτρων για τη διαχείριση του χρέους, παράτασης των ωριμάνσεων και των περιόδων χάρητος για κεφάλαιο και τόκους, με πρόσθετη χρήση των κερδών από τα προγράμματα SMP και ANFA, θα επιτρέψει την επαναφορά του ελληνικού χρέους σε τροχιά».

Η βιωσιμότητα του χρέους και επομένως η χρεία για πρόσθετα μέτρα, θα πρέπει να συναχθεί κατά τρόπο που θα λαμβάνει υπόψη σειρά αρνητικών εξελίξεων. Υφίσταται αβεβαιότητα όσον αφορά την ικανότητα της ελληνικής κυβέρνησης να διατηρήσει υψηλά πρωτογενή πλεονάσματα επί πολλές δεκαετίες.

Επιπρόσθετα, υφίστανται σημαντικοί κίνδυνοι για την ανάπτυξη που σχετίζονται με τη γήρανση πληθυσμού και τις τάσεις της συνολικής παραγωγικότητας.