ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Διπλό σενάριο στον προϋπολογισμό για τις συντάξεις - Οι προβλέψεις για τα πλεονάσματα

Δημοσίευση 1 Οκτωβρίου 2018, 18:02 / Ανανεώθηκε 4 Οκτωβρίου 2018, 16:31
Διπλό σενάριο στον προϋπολογισμό για τις συντάξεις -  Οι προβλέψεις για τα πλεονάσματα
Photo: ΑΠΕ-ΜΠΕ
Facebook Twitter Whatsapp

Κατατέθηκε στη Βουλή το προσχέδιο

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

Με δύο σενάρια- αυτό της εφαρμογής των περικοπών και αυτό της μη εφαρμογής τους κατατέθηκε το προσχέδιο του προϋπολογισμού για το 2019 στη Βουλή.

Στο σενάριο μη περικοπής των συντάξεων, όπως φαίνεται ενσωματώνονται μόνο οι εξαγγελίες του Αλέξη Τσίπρα στη ΔΕΘ με αποτέλεσμα το πρωτογενές πλεόνασμα να ανέρχεται σε 3,56% για το 2019 με βάση τη μεθοδολογία της ενισχυμένης εποπτείας.

Αντί των αντίμετρων, στο προσχέδιο θα περιλαμβάνονται οι εξαγγελίες του Αλέξη Τσίπρα στη ΔΕΘ:

  • Μείωση του ΕΝΦΙΑ κατά 10% μεσοσταθμικά
  • Μείωση ασφαλιστικών εισφορών ελεύθερων επαγγελματιών, αυτοαπασχολούμενων και αγροτών
  • Μείωση φορολογίας διανεμόμενων κερδών
  • Σταδιακή μείωση του φόρου εισοδήματος νομικών προσώπων από 29% σε 25% με μείωση κατά 1% κατ’ έτος
  • Επιδότηση των ασφαλιστικών εισφορών για νέους κάτω των 25 ετών
  • Εισαγωγή ενός νέου προγράμματος επιδότησης ενοικίου με οικονομικά και οικογενειακά κριτήρια
  • Ενίσχυση του προγράμματος «Βοήθεια στο Σπίτι».


Σύμφωνα με την εισηγητική έκθεση του προϋπολογισμού, αν οι συντάξεις δεν περικοπούν, τότε θα περικοπεί το μεγαλύτερο τμήμα των αντίμετρων, που είχε ανακοινώσει η κυβέρνηση, κατά την ψήφιση του Μεσοπρόθεσμου.

Εφόσον η κυβέρνηση λάβει τη συγκατάθεση των θεσμών για μη περικοπή των συντάξεων τότε αυτόματα περικόπτεται η επιδότηση ενοικίου από 600 σε 150 εκατομμύρια ευρώ , ενώ και τα οικογενειακά επιδόματα μειώνονται σε 335 έκατ. ευρώ από 1,7 δισ. ευρώ.

​Ωστόσο, στους πίνακες του προσχεδίου, ενσωματώνονται τα ψηφισμένα μέτρα (μείωση συντάξεων) και τα ψηφισμένα αντίμετρα, με αποτέλεσμα το πρωτογενές πλεόνασμα να διαμορφώνεται σε 4,14% του ΑΕΠ το 2019.

Το υπουργείο Οικονομικών, τεκμηριώνοντας τη θέση περί μη περικοπής των συντάξεων, τονίζει πως: «Το Προσχέδιο του Κρατικού Προϋπολογισμού αποτυπώνει, επίσης, την πρόθεση της Κυβέρνησης να μην υλοποιήσει την εφαρμογή των συνταξιοδοτικών και εξισορροπητικών παρεμβάσεων, όπως αυτές είχαν συμπεριληφθεί στο Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2019-2022 για το 2019, με την εξαίρεση του μέτρου ενίσχυσης των οικογενειακών επιδομάτων, το οποίο ήδη εφαρμόζεται από 1.1.2018. Η ακριβής ποσοτικοποίηση των δημοσιονομικών παρεμβάσεων που προτίθεται να υλοποιήσει η Κυβέρνηση θα οριστικοποιηθεί στο πλαίσιο της επεξεργασίας των προϋπολογισμών των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης κατά τη διαδικασία του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του Προσχεδίου του Κρατικού Προϋπολογισμού, τόσο τα περιγραφόμενα μέτρα δημοσιονομικής επέκτασης όσο και η μη εφαρμογή των συνταξιοδοτικών και εξισορροπητικών παρεμβάσεων είναι πλήρως συμβατά με το δημοσιονομικό στόχο της χώρας, όπως αυτός τίθεται στο Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2019-2022».

​Βασικά μεγέθη

Κατά τα άλλα, το προσχέδιο προβλέπει ανάπτυξη 2,1% για το 2018 και 2,5% για το 2019.  Ο ρυθμός ανάπτυξης είναι αναθεωρημένος κατά 0,1% σε σχέση με το Μεσοπρόθεσμο.
 

Δείτε ολόκληρο το προσχέδιο του προϋπολογισμού

Τα έσοδα για το 2018 ανήλθαν σε 53,29 δισ. ευρώ, αυξημένα κατά 435 εκατ. ευρώ ή 0,8% έναντι του στόχου του ΜΠΔΣ 2019-2022.

Η αύξηση αυτή οφείλεται κυρίως:

* στα αυξημένα κατά 562 εκατ. ευρώ έσοδα από Φόρο Προστιθέμενης Αξίας (ΦΠΑ),

* στα αυξημένα κατά 291 εκατ. ευρώ έσοδα από Φόρο Εισοδήματος,

* στα αυξημένα κατά 290 εκατ. ευρώ λοιπά τρέχοντα έσοδα.

Οι συνολικές δαπάνες του Κρατικού Προϋπολογισμού για το έτος 2018 εκτιμάται ότι θα διαμορφωθούν (σε δημοσιονομική βάση) στα 57,794 δισ. ευρώ, αυξημένες κατά 288 εκατ. ευρώ σε σχέση με το στόχο του ΜΠΔΣ 2019-2022.

Επίσης προβλέπεται αύξηση της ιδιωτικής κατανάλωσης κατά 1,1% και της δημόσιας κατά 0,6%, αύξηση 11,9% στον ακαθάριστο σχηματισμό παγίου κεφαλαίου, αύξηση εξαγωγών 5,8% και των εισαγωγών κατά 5,2%, αποπληθωριστή ΑΕΠ στο 1,3% και ανεργία στο 16,7% του εργατικού δυναμικού έναντι 18,3% φέτος.

Στο 170,2% του ΑΕΠ το χρέος

Το δημόσιο χρέος αναμένεται να διαμορφωθεί το 2019 σε 323,5 δισ. ευρώ ή 170,2% του ΑΕΠ, από 335 δισ. ευρώ ή 183% του ΑΕΠ εφέτος.

Οι χρηματοδοτικές ανάγκες του Δημοσίου κατά τη διάρκεια του 2018 καλύφθηκαν από μακροπρόθεσμα δάνεια συνολικού ύψους 21,7 δισ. ευρώ, που εκταμιεύθηκαν από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας (ESM), κοινοπρακτική έκδοση ομολόγου σταθερού επιτοκίου επταετούς διάρκειας, ύψους 3 δισ. ευρώ και αναχρηματοδότηση βραχυπρόθεσμου χρέους. Ο βραχυπρόθεσμος δανεισμός πραγματοποιήθηκε μέσω εκδόσεων εντόκων γραμματίων τρίμηνης, εξάμηνης και ετήσιας διάρκειας (για πρώτη φορά μετά τον Απρίλιο του 2010) καθώς επίσης και μέσω πράξεων διαχείρισης ταμειακής ρευστότητας υπό τη μορφή repos.

Με την εκταμίευση της τελευταίας δόσης από τον ESM, ύψους 15 δισ. ευρώ, ολοκληρώθηκε το τρίτο πρόγραμμα στις 20 Αυγούστου 2018, ενισχύοντας σημαντικά τα ταμειακά διαθέσιμα ασφαλείας (cash buffer), τα οποία, σε συνδυασμό με τα υπάρχοντα διαθέσιμα, εκτιμάται ότι, κάτω από τις πλέον αντίξοες συνθήκες, μπορούν να καλύψουν τις χρηματοδοτικές ανάγκες του Δημοσίου έως και τα τέλη του 2020. Η δημιουργία ταμειακών διαθεσίμων ασφαλείας, είχε ως αποτέλεσμα μία προσωρινή αύξηση του δημοσίου χρέους για το 2018. Στις 31 Αυγούστου 2018, το σύνολο των ευρωπαϊκών δανείων του πρώτου, δεύτερου και τρίτου προγράμματος στήριξης (GLF, EFSF, ESM) ανήλθε σε 243.682,3 εκατ. ευρώ, ενώ τα ανεξόφλητα δάνεια προς το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο διαμορφώθηκαν σε 10.291,58 εκατ. ευρώ.

Όπως επισημαίνεται στο προσχέδιο, ο σχεδιασμός της εκδοτικής πολιτικής για το 2019, περιλαμβάνει μεταξύ άλλων, σειρά νέων ομολογιακών εκδόσεων σταθερού επιτοκίου με κομβικές διάρκειες, που θα συμπληρώνουν τα κενά του φάσματος λήξεων του ελληνικού χαρτοφυλακίου χρέους. Λαμβανομένων υπόψη δε, των υφιστάμενων υψηλών ταμειακών διαθεσίμων που διατηρεί το Δημόσιο, τα οποία, ακόμα και υπό εξαιρετικά συντηρητικές εκτιμήσεις, επαρκούν για να καλύψουν τις μικτές χρηματοδοτικές του ανάγκες τουλάχιστον για τα δύο επόμενα έτη, οι στόχοι της εκδοτικής πολιτικής για το 2019, αλλά και μετέπειτα, θα προσανατολιστούν σε ομολογιακές εκδόσεις με υψηλή ρευστότητα και όγκο, στη διατήρηση μίας αντιπροσωπευτικής καμπύλης αποδόσεων ελληνικών κρατικών χρεογράφων αναφοράς, καθώς επίσης και στη συνεχή και αδιάλειπτη παρουσία του Δημοσίου στις διεθνείς κεφαλαιαγορές, ως εκδότη κρατικών χρεογράφων, παρέχοντας παράλληλα την αναγκαία διαφάνεια και προβλεψιμότητα στην επενδυτική κοινότητα.  

Ακολουθήστε το Newpost.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο Newpost.gr