current views are: 9

7 Οκτωβρίου 2019
Δημοσίευση09:49

Κατατέθηκε στη Βουλή ο προϋπολογισμός – Διαβάστε το προσχέδιο

Πρωτογενές πλεόνασμα 3,56% και ανάπτυξη 2,8% για το 2020

Δημοσίευση 09:49’

Πρωτογενές πλεόνασμα 3,56% και ανάπτυξη 2,8% για το 2020

 Κατατέθηκε στη Διαρκή Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής το προσχέδιο του κρατικού προϋπολογισμού για το 2020 από τον υπουργό Οικονομικών, Χρήστο Σταϊκούρα.

Ολόκληρο το προσχέδιο του προϋπολογισμού

Σύμφωνα με το προσχέδιο του προϋπολογισμού, ο ρυθμός ανάπτυξης το 2020 θα ανέλθει στο 2,8% (από 2% φέτος) και το πρωτογενές πλεόνασμα θα διαμορφωθεί στο 3,56% του ΑΕΠ, περιλαμβάνοντας τα μέτρα αναθέρμανσης της οικονομίας των 1,2 δισ. ευρώ. Παράλληλα, ο προϋπολογισμός βασίζεται σε ισχυρή άνοδο των επενδύσεων κατά 13,4% τον επόμενο χρόνο (από 8,8% φέτος).

Ειδικότερα, για το έτος 2019, το πρωτογενές αποτέλεσμα της Γενικής Κυβέρνησης σε όρους Ενισχυμένης Εποπτείας, μετά τις προστιθέμενες παρεμβάσεις, προβλέπεται να διαμορφωθεί σε 6,996 δισ. ευρώ ή 3,68% του ΑΕΠ, αυξημένο έναντι του στόχου της Ενισχυμένης Εποπτείας κατά 346 εκατ. ευρώ και αυξημένο κατά 51 εκατ. ευρώ σε σχέση με τον στόχο του Προϋπολογισμού 2019. Το διαρθρωτικό ισοζύγιο εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί σε πλεόνασμα της τάξης του 2,7% του ΑΕΠ. Αντίστοιχα, με βάση τη μεθοδολογία ESA σε δημοσιονομική βάση το πρωτογενές αποτέλεσμα της Γενικής Κυβέρνησης προβλέπεται να διαμορφωθεί σε 8,146 δισ. ευρώ ή 4,3% του ΑΕΠ, αυξημένο κατά 712 εκατ. ευρώ σε σχέση με τον στόχο του Προϋπολογισμού 2019.

Για το έτος 2020, το πρωτογενές αποτέλεσμα της Γενικής Κυβέρνησης σε όρους Ενισχυμένης Εποπτείας, μετά τις προτιθέμενες παρεμβάσεις, προβλέπεται να διαμορφωθεί σε 7,026 δισ. ευρώ ή 3,56% του ΑΕΠ, αυξημένο έναντι του στόχου της Ενισχυμένης Εποπτείας κατά 120 εκατ. ευρώ. Αντίστοιχα, κατά ESA σε δημοσιονομική βάση το πρωτογενές αποτέλεσμα της Γενικής Κυβέρνησης προβλέπεται να διαμορφωθεί σε 7,178 δισ. ευρώ ή 3,6% του ΑΕΠ. Το διαρθρωτικό ισοζύγιο για το 2020 προβλέπεται να διαμορφωθεί σε πλεόνασμα της τάξης του 1,8% του ΑΕΠ, υπερκαλύπτοντας τον μεσοπρόθεσμο δημοσιονομικό στόχο (0,25% του ΑΕΠ).

Αξίζει να σημειωθεί ότι το Ελληνικό Δημοσιονομικό Συμβούλιο θεωρεί πως ο στόχος για ρυθμό ανάπτυξης κατά 2% φέτος «εμπίπτει εντός του εύρους των προβλέψεών του και θεωρείται αισιόδοξος αλλά εφικτός». Αν καταστεί εφικτός τότε «ο στόχος για αύξηση του ΑΕΠ κατά 2,8% το 2020 θεωρείται μεν ιδιαίτερα απαιτητικός, αλλά με αφετηρία τον θετικό αντίκτυπο του 2019, είναι υπό προϋποθέσεις επιτεύξιμος». 

Πέρα από την ισχυρή ανάπτυξη, το προσχέδιο βασίζεται και σε αύξηση της απασχόλησης κατά 2% φέτος και κατά 1,8% το 2020, αλλά και μείωση της ανεργίας στο 15,6% τον επόμενο χρόνο και σε αύξηση της ιδιωτικής κατανάλωσης κατά 1,8% (από 0,6% φέτος). Προβλέπει πέρα από το πακέτο αναθέρμανσης της οικονομίας και μέτρα διεύρυνσης της φορολογικής βάσης (ηλεκτρονικές συναλλαγές, φορολόγηση της ακίνητης περιουσίας με βάση τις πραγματικές αξίες ακινήτων κ.α.) αλλά και εξορθολογισμού των δαπανών και των εσόδων της Γενικής Κυβέρνηση, σύμφωνα με τον αρμόδιο Υφυπουργό Δημοσιονομικής Πολιτικής, Θεόδωρο Σκυλακάκη.

Όπως αναφέρεται στην επιστολή προς τα μέλη της Διαρκούς Επιτροπής Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής ο προϋπολογισμός του 2020 προβλέπει σημαντική αύξηση του ρυθμού ανάπτυξης από το 1,5% που παρατηρήθηκε το πρώτο εξάμηνο του 2019 στο 2,8%.  «Η πρόβλεψη αυτή είναι συντηρητική και θα αναθεωρηθεί μόλις υπάρξουν επαρκείς ενδείξεις για την πορεία της οικονομίας το δεύτερο εξάμηνο του 2019, στη διάρκεια του οποίου έχει ήδη υπάρξει πολύ σημαντική βελτίωση του οικονομικού κλίματος, όπως μετράται από τους αντίστοιχους δείκτες», επισημαίνεται. 

Προβλέπει και συνολικό πλεόνασμα ύψους 1% του ΑΕΠ κατά ESA 2010 (σ.σ. με δαπάνες για τόκους).  Αναφέρεται ότι προβλέπει την αναδιάρθρωση του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, «με την ενίσχυση του συγχρηματοδοτούμενου σκέλους του και την αποκάλυψη της πραγματικής του έκτασης, με τον τερματισμό της πλασματικής εικόνας που χαρακτήριζε την παρουσίαση της εκτέλεσής του τα τελευταία χρόνια». 

Αναφέρεται επίσης για τα μέτρα στήριξης ότι δημιουργεί το δημοσιονομικό χώρο «για τη σημαντική μείωση των φορολογικών συντελεστών, την αύξηση των δημοσίων επενδύσεων και την πυροδότηση ενός ενάρετου κύκλου οικονομικής προόδου για τα επόμενα χρόνια. Ενός κύκλου που θα χαρακτηρίζεται από επιταχυνόμενη ανάπτυξη και την αύξηση της απασχόλησης και του διαθέσιμου εισοδήματος όλων των πολιτών, με ταυτόχρονη τήρηση των εκάστοτε τιθέμενων δημοσιονομικών στόχων. Μια νέα κυβέρνηση εφαρμόζει μια καινούρια οικονομική πολιτική με τη φιλοδοξία να θέσει τις βάσεις για μια νέα εποχή για την ελληνική οικονομία και κοινωνία». 

Οι παρεμβάσεις του 2020

Οι δημοσιονομικές παρεμβάσεις για το έτος 2020 στοχεύουν στην επιτάχυνση της αναπτυξιακής πορείας της ελληνικής οικονομίας, μέσω ενός ολοκληρωμένου σχεδίου μεταρρυθμίσεων που αποσκοπεί στη μεγιστοποίηση της κοινωνικής ευημερίας που είναι συνάρτηση της ευημερίας για κάθε έναν από τους πολίτες.

Οι παρεμβάσεις αυτές διακρίνονται σε δύο άξονες: αναπτυξιακές και κοινωνικές παρεμβάσεις και  παρεμβάσεις βελτίωσης του δημοσιονομικού αποτελέσματος.

Αναλυτικά περιλαμβάνουν:

Α.  Αναπτυξιακές και Κοινωνικές Παρεμβάσεις Οικογένεια και Υπογεννητικότητα

• Χορήγηση επιδόματος ύψους 2.000 ευρώ για κάθε παιδί που θα γεννηθεί από την 1η Ια νουαρίου του 2020, με εξαιρετικά διευρυμένα εισοδηματικά κριτήρια που καλύπτουν το 90% των οικογενειών.

• Μετάπτωση στον χαμηλό συντελεστή ΦΠΑ του 13% των ειδών βρεφικής ηλικίας και των κρανών ασφαλείας.

• Μείωση του εισαγωγικού συντελεστή φορολογίας εισοδήματος στο 9% και αύξηση του αφορολόγητου ορίου για κάθε παιδί. • Μείωση των ασφαλιστικών εισφορών εργαζομένων πλήρους απασχόλησης κατά περίπου μια μονάδα βάσης.

Επιχειρήσεις

• Μείωση του φόρου εισοδήματος Νομικών Προσώπων από 28% στο 24% από τη χρήση του 2019.

• Μείωση της φορολογίας των κερδών που θα διανεμηθούν το 2020 από 10% σε 5%. Οικοδομική Δραστηριότητα

• Αναστολή του ΦΠΑ στις νέες οικοδομές για τρία (3) έτη και του φόρου υπεραξίας ακινή των.

• Επιστροφή μέρους των δαπανών για ανακαινίσεις, ενεργειακή και αισθητική αναβάθμιση κτιρίων που εξοφλούνται με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής, η οποία δεν θα επιφέρει επι πλέον δημοσιονομική επιβάρυνση στον Προϋπολογισμό του 2020.

 Β. Παρεμβάσεις βελτίωσης δημοσιονομικού αποτελέσματος

• Δραστική αναπροσαρμογή των ορίων δαπανών του Τακτικού Προϋπολογισμού με σκοπό τον περιορισμό της υποεκτέλεσης που παρουσιάστηκε τα προηγούμενα έτη και τη δημιουργία δημοσιονομικού χώρου για την ελάφρυνση του φορολογικού βάρους των πολιτών.

• Θεσμοθέτηση νέου Ειδικού Αποθεματικού για την εξυπηρέτηση των δαπανών αυξημένης αβεβαιότητας που αφορούν, κυρίως τους τομείς παιδείας, υγείας, κοινωνικής πρόνοιας, άμυνας και ασφάλειας των πολιτών. Το Ειδικό Αποθεματικό θα χρησιμοποιείται για τη συστηματική ενίσχυση των Υπουργείων σε όλη τη διάρκεια του έτους.

* Αναδιαμόρφωση Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων • Μεταφορά 250 εκατ. ευρώ από το εθνικό σκέλος στο συγχρηματοδοτούμενο, ενισχύοντας τα αναμενόμενα αναπτυξιακά οφέλη, λόγω του υψηλότερου πολλαπλασιαστή του συγχρη ματοδοτούμενου σκέλους, δημιουργώντας δημοσιονομικό όφελος περί τα 170 εκατ. ευρώ.

* Επισκόπηση δαπανών και εσόδων και αύξηση αποτελεσματικότητας Γενικής Κυβέρνησης

• Επισκόπηση δαπανών και εσόδων με σκοπό οι υπηρεσίες που παρέχουν οι φορείς της Γενικής Κυβέρνησης να έχουν μεγαλύτερη ανταποδοτικότητα για τους πολίτες. Ειδικότερα, η επισκόπηση δαπανών και εσόδων καλύπτει περισσότερες από 20 ειδικές δράσεις που αφορούν τομείς όπως η εισιτηριοδιαφυγή, η βελτιστοποίηση μεθόδων είσπραξης δημοτι κών εσόδων, η εξοικονόμηση ενέργειας, η ηλεκτρονική διακίνηση εγγράφων, η αξιοποίη ση δημόσιων κτιρίων κ.α. Επίσης βελτιώνεται η αποτελεσματικότητα των δαπανών και προγραμμάτων του ΟΑΕΔ.

* Καταπολέμηση φοροδιαφυγής

• Η καταπολέμηση της φοροδιαφυγής, η μείωση της παραοικονομίας και η διεύρυνση της φορολογικής βάσης είναι απαραίτητη προϋπόθεση για να μειωθούν περαιτέρω τα φορολο γικά βάρη στους πολίτες που είναι συνεπείς στις υποχρεώσεις τους. Η ενίσχυση των ηλε κτρονικών συναλλαγών είναι αποδεδειγμένα το πιο αποτελεσματικό μέτρο σε αυτή την κατεύθυνση. Για αυτό το σκοπό θεσμοθετείται αυξημένος συντελεστής 30% κατά τη δή λωση φορολογίας εισοδήματος δαπανών με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής. Η προσπάθεια αντιμετώπισης της φοροδιαφυγής δεν είναι άλλωστε υπόθεση αποκλειστικά και μόνο του κράτους. Αφορά ολόκληρη την κοινωνία και ιδίως τους φορολογούμενους πολίτες, η κινητοποίηση των οποίων σε συνδυασμό με τη μείωση των φορολογικών συντελεστών την ο ποία ενσωματώνει ο προϋπολογισμός του 2020, δημιουργεί το απαραίτητο πλαίσιο περιορισμού της φοροδιαφυγής και εξασφάλισης πρόσθετου δημοσιονομικού χώρου που θα χρησιμοποιηθεί στα επόμενα έτη για τον περαιτέρω περιορισμό των φορολογικών βαρών και την αύξηση των κοινωνικών δαπανών.

* Αναπροσαρμογή αντικειμενικών αξιών ακινήτων

• Η αναπροσαρμογή των αντικειμενικών αξιών με βάση τις πραγματικές αξίες, θα συμβάλλει στην αύξηση της εισπραξιμότητας σε ιδιοκτησίες συγκεκριμένων περιοχών της χώρας που τώρα το επίπεδο των αντικειμενικών αξιών είναι αρκετά χαμηλότερο έναντι της εμπο ρικής αξίας καθώς και σε περιοχές της χώρας με πολύ υψηλή αξία ακινήτων (πολυτελείς παραθεριστικές περιοχές), που ως τώρα δεν λαμβάνονταν υπόψη. Αυτή η παρέμβαση θα δώσει τη δυνατότητα για περαιτέρω μείωση των βαρών στους πολίτες που κατέβαλαν δυ σανάλογα υψηλούς φόρους ακίνητης περιουσίας.

• Ενίσχυση των ελέγχων σε πλατφόρμες βραχυχρόνιας μίσθωσης ακινήτων (πχ. AirBnB). 

* Επιτάχυνση επίλυσης εκκρεμών φορολογικών διαφορών στα διοικητικά δικαστήρια

• Η ταχύτερη εκκαθάριση των φορολογικών εκκρεμοτήτων των πολιτών θα συμβάλλει στην αύξηση των εσόδων του Κρατικού Προϋπολογισμού καθώς και στην αποσυμφόρηση των διοικητικών δικαστηρίων.

Οι 10 αλλαγές – έπαθλα για ηλεκτρονικές πληρωμές

Το ΥΠΟΙΚ αναφέρει ότι “η βασική προτεραιότητα της δημοσιονομικής στρατηγικής για το έτος 2020 αποτελεί η αύξηση του ρυθμού ανάπτυξης, η μείωση της υπερφορολόγησης, η ενίσχυση των επενδύσεων και των διαθέσιμων εισοδημάτων των πολιτών και η στήριξη των ευάλωτων κοινωνικών ομάδων, με παράλληλη διασφάλιση της επίτευξης των δημοσιονομικών στόχων που περιλαμβάνονται στους όρους της Ενισχυμένης Εποπτείας. Στο πλαίσιο της Ενισχυμένης Εποπτείας, ο στόχος πρωτογενούς πλεονάσματος της Γενικής Κυβέρνησης για το 2020 ανέρχεται σε 3,5% του ΑΕΠ. Η επίτευξη των ανωτέρω προτεραιοτήτων επιχειρείται με την έναρξη νέων δράσεων αλλά και τη συνέχιση της υλοποίησης ή επέκταση κάποιων παλαιότερων δράσεων, όπως:

1. η φορολογική ελάφρυνση των φυσικών και νομικών προσώπων μέσω παρεμβάσεων όπως η μείωση των φορολογικών συντελεστών,
2.  η παροχή κινήτρων για την αντιμετώπιση της υπογεννητικότητας, μέσω της χορήγησης επιδόματος για κάθε γέννηση, καθώς και της μείωσης του συντελεστή ΦΠΑ σε βασικά είδη βρεφικής ηλικίας,
3.  η τόνωση της οικοδομικής δραστηριότητας μέσω φορολογικών ελαφρύνσεων,
4. η περαιτέρω ενίσχυση της φορολογικής συμμόρφωσης, μέσω της εντατικοποίησης των φορολογικών ελέγχων και της παροχής κινήτρων στους φορολογούμενους για ηλεκτρονικές πληρωμές (αύξηση του ύψους των απαιτούμενων ετήσιων ηλεκτρονικών πληρωμών, συμμετοχή σε κληρώσεις με χρηματικά έπαθλα),
5.  η επισκόπηση δαπανών στο σύνολο της Γενικής Κυβέρνησης (πέραν των πιλοτικών εφαρμογών που είχαν προγραμματιστεί) προκειμένου να δημιουργηθεί δημοσιονομικός χώρος για την εφαρμογή δράσεων με προσανατολισμό στην οικονομική ανάπτυξη,
6.    η ρεαλιστικότερη αποτύπωση των ορίων δαπανών των Υπουργείων κατά την κατάρτιση του Κρατικού Προϋπολογισμού ως αποτέλεσμα της συνεργασίας του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους και των ΓΔΟΥ των Υπουργείων,
7.  η συγκέντρωση των πλεοναζόντων διαθεσίμων των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης στον Ενιαίο Λογαριασμό Θησαυροφυλακίου με σκοπό την άσκηση αποτελεσματικότερων πολι τικών διαχείρισης ρευστότητας,
8.   η κάλυψη των κενών που παρατηρούνται σε διάφορους κρίσιμους τομείς για τη λειτουργία του κράτους, όπως π.χ. η παιδεία, η υγεία και η ασφάλεια, με νέες προσλήψεις,
9. η συνέχιση των δράσεων του ΟΠΕΚΑ για τη στήριξη των ευάλωτων κοινωνικών ομάδων και
10.   η συνέχιση του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων

Συνεχίζονται οι συζητήσεις με τους θεσμούς για το δημοσιονομικό κενό

Υπενθυμίζεται πως το προσχέδιο του προϋπολογισμού βρίσκεται στο τραπέζι της διαπραγμάτευσης με τους θεσμούς, με την απόσταση που χωρίζει τις δύο πλευρές στο δημοσιονομικό πεδίο, σύμφωνα με πληροφορίες, να έχει μειωθεί σημαντικά τα τελευταία 24ωρα στα 500 εκατ. ευρώ περίπου.

Η διαπραγμάτευση θα συνεχιστεί τις επόμενες ημέρες με επόμενο ορόσημο την 15η Οκτωβρίου, οπότε θα σταλεί στις Βρυξέλλες προς αξιολόγηση από την Επιτροπή, ενώ μία ακόμη ευκαιρία για πολιτικές ζυμώσεις θα υπάρχει στο περιθώριο της συνόδου του Eurogroup της Τετάρτης στην οποία θα μετάσχει ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας.


σχετικα αρθρα