ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Ο διαχωρισμός Κράτους-Εκκλησίας, οι ρήσεις και ο διάλογος κωφών

του Παναγιώτη Τζαννετάτου - Δημοσίευση 29 Σεπτεμβρίου 2019, 22:00 / Ανανεώθηκε 29 Σεπτεμβρίου 2019, 22:40
Ο διαχωρισμός Κράτους-Εκκλησίας, οι ρήσεις και ο διάλογος κωφών
Facebook Twitter Whatsapp

O Γ. Κατρούγκαλος επικαλέστηκε τον συνταγματολόγο (τον σπουδαιότερο ίσως), Κωνσταντίνο Τσάτσο λέγοντας: «Μία ελεύθερη χριστιανική κοινωνία όχι μόνο δεν προϋποθέτει μια επίσημα ονομαζόμενη χριστιανική πολιτεία, αλλά αναιρείται από αυτήν

Χωρίς το παραμικρό περιθώριο σύγκλησης θέσεων μεταξύ των κομμάτων αναφορικά με τα άρθρα του συντάγματος για το διαχωρισμό του Κράτους και της Εκκλησίας ολοκληρώθηκε την Πέμπτη η συζήτηση στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή.

Τόσο η ΝΔ όσο και ο ΣΥΡΙΖΑ επέμειναν στις ήδη διατυπωμένες θέσεις τους. Αποτέλεσμα είναι η όλη διαδικασία να οδηγείται με μαθηματική ακρίβεια σε ναυάγιο, καθώς οι θέσεις της προηγούμενης Βουλής αποδεικνύονται στην πράξη πλέον μειοψηφικές.

  Αυτό τουλάχιστον κατέστησε σαφές στην τοποθέτησή του ο εισηγητής της ΝΔ, Κ. Τζαβάρας ο οποίος διαμήνυσε πως αλλαγές τέτοιου είδους δεν χωρούν καθώς χαρακτηρίζονται περιττές από την ίδια την ερμηνεία του Συντάγματος στα χρόνια της Μεταπολίτευσης.

«Σιγά-σιγά όλοι οι θεωρητικοί του συνταγματικού και της πολιτικής, ακόμα και εκείνοι οι οποίοι έχουν ταχθεί με την πλευρά της λεγόμενης «προοδευτικής παράταξης», αρχίζουν και λένε «Όχι, είναι πολλαπλώς εξοπλισμένο και οχυρωμένο το Σύνταγμα απέναντι σε οποιονδήποτε θρησκευτικό χρωματισμό. Θα επικαλεστώ, αντί άλλων, μια πολύ ολοκληρωμένη προσέγγιση που έχει κάνει ο καθηγητής Μανιτάκης. Είναι τόσο συστηματική η διάταξη των επιχειρημάτων, τόσο πολύ πειστική η προβολή όλων αυτών των στοιχείων, τα οποία μας οδηγούν στο συμπέρασμα ότι ούτε το προοίμιο του Συντάγματος, στο οποίο γίνεται η επίκληση στο όνομα της Αγίας Αδιαίρετου και Ομοούσιου Τριάδας ούτε αυτή η συγκεκριμένη διάταξη του άρθρου 3 ούτε το θέμα του θρησκευτικού όρκου, αλλά κυρίως ούτε κι αυτή η διατύπωση του άρθρου 16, παράγραφος 2, του Συντάγματος, όπου προβλέπεται ως βασική αποστολή του κράτους και σκοπός της εκπαίδευσης η εθνική και θρησκευτική ανάπτυξη των μαθητών –ακόμα και αυτό- έχουν πλέον θεωρηθεί ότι δεν συμβάλλουν στην απόκλιση του ελληνικού κράτους, όπως αυτό οργανώνεται στο Σύνταγμα του 1975. Δεν υπάρχει, δηλαδή, μεταφυσική στο Σύνταγμα. Κι αυτό είναι μια διαπίστωση που δεν την κάνουμε μόνο εμείς ως εκπρόσωποι της φιλελεύθερης λογικής και ιδεολογίας, εκπρόσωποι δηλαδή και Βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας. Το κάνουν οι πάντες», δήλωσε χαρακτηριστικά.

Απαντώντας ο Γ. Κατρούγκαλος επικαλέστηκε τον συνταγματολόγο (τον σπουδαιότερο ίσως), Κωνσταντίνο Τσάτσο λέγοντας: «Μία ελεύθερη χριστιανική κοινωνία όχι μόνο δεν προϋποθέτει μια επίσημα ονομαζόμενη χριστιανική πολιτεία, αλλά αναιρείται από αυτήν. Από τη στιγμή που η Ελλάδα Ελλήνων Χριστιανών μπαίνει σε εισαγωγικά και αναδεικνύεται σε δεσμευτικό εθνόσημο, καταλύεται η Δημοκρατία, αλλά και αλλοιώνεται η πίστη. Ή πιο απλά ειπωμένο: Τον χριστιανό δεν τον παράγει η Πολιτεία, αλλά ο ίδιος ο Χριστιανισμός. Ο Χριστιανισμός που παράγει το κράτος είναι ψεύτικος».

Κατά τη συζήτηση ακούστηκαν και άλλα διάφορα, έγιναν αναφορές στον τρόπο με τον οποίο δομήθηκε το σύγχρονο κράτος στη Δυτική Ευρώπη, ενώ ακολούθησε και ανταλλαγή επιχειρημάτων. Στην πράξη όμως δεν φαίνεται να προχωρά η αναθεώρηση κανενός από τα άρθρα 3, 13, 33 και 59 του Συντάγματος όπου ούτως ή άλλως χρειάζεται συναίνεση και αυξημένη πλειοψηφία. Πλέον τα βλέμματα όλων είναι στραμμένα στην επόμενη θεματική ενότητα που αφορά δικαιώματα (άρθρο 37 παράγραφος 2, άρθρο 38 παράγραφοι 1 και 2, άρθρο 84 παράγραφος 2 και άρθρο 68 παράγραφος 2).
 

 

Δείτε όλες τις Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Newpost.gr