current views are: 11

4 Ιουλίου 2020
Δημοσίευση15:01

Μαίνεται η κόντρα κυβέρνησης και αντιπολίτευσης για τον νόμο περί διαδηλώσεων

Συνεχίζεται η θύελλα αντιδράσεων που έχει ξεσπάσει με φόντο το νομοσχέδιο για τις διαδηλώσεις, που αναμένεται να ψηφιστεί από την Ολομέλεια την ερχόμενη Πέμπτη.

Δημοσίευση 15:01’

Συνεχίζεται η θύελλα αντιδράσεων που έχει ξεσπάσει με φόντο το νομοσχέδιο για τις διαδηλώσεις, που αναμένεται να ψηφιστεί από την Ολομέλεια την ερχόμενη Πέμπτη.

Δεν λέει να κοπάσει η θύελλα αντιδράσεων που έχει ξεσπάσει με αφορμή το νομοσχέδιο που θέτει όρους και προϋποθέσεις στην πραγματοποίηση διαδηλώσεων, προκειμένου να μην διαταράσσεται η ομαλή λειτουργία του κέντρου της Αθήνας και άλλων πόλεων.

Το νομοσχέδιο αναμένεται να εισαχθεί στην Ολομέλεια της Βουλής προς συζήτηση την ερχόμενη Τετάρτη και να ψηφιστεί την Πέμπτη, με την κόντρα κυβέρνησης και αντιπολίτευσης να οξύνεται μέρα με τη μέρα.

«Οι οργανωμένες κοινωνικές ομάδες έχουν το δικαίωμα έκφρασης και διαδήλωσης. Χωρίς όμως με αυτό να παρακωλύεται η τάξη και η ασφάλεια και να μην ενοχλούνται οι υπόλοιποι πολίτες. Εμείς θέλουμε να γίνονται κανονικά οι διαδηλώσεις χωρίς να ενοχλούνται οι πολίτες, η τάξη και η ασφάλεια», δήλωσε το πρωί στο MEGA ο υπουργός Εσωτερικών Τάκης Θεοδωρικάκος, απαντώντας στις αιτιάσεις της αντιπολίτευσης που κάνει λόγο για απαγόρευση του δικαιώματος να διαδηλώνουν οι πολίτες.

Στο Mega διασταύρωσαν τα ξίφη τους ο Θάνος Πλεύρης βουλευτής ΝΔ, ο Γιάννης Πρωτούλης, μέλος του Πολιτικού Γραφείου της ΚΕ του ΚΚΕ και ο Σταύρος Μπαλάσκας, συνδικαλιστής της ΕΛ.ΑΣ..

Ο κ.Πλεύρης υπεραμύνθηκε του επίμαχου νομοσχεδίου τονίζοντας πως ήταν ένα από τα θέματα της προεκλογικής ατζέντας της ΝΔ σχετικά με την καθημερινότητα του πολίτη. Επικεντρώθηκε στο θέμα του όγκου των διαδηλώσεων και τόνισε πως «δεν θα χρειάζεται πλέον να κλείνουν όλες οι οδοί στο κέντρο της Αθήνας».

Ο κ. Πρωτούλης έκανε λόγο για «ποινικοποίηση της συμμετοχής στις συγκεντρώσεις» και αναφέρθηκε στον κίνδυνο οι οργανωτές μια συγκέντρωσης να βρεθούν αντιμέτωποι με μηνύσεις για επεισόδια και καταστροφές για τα οποία δεν θα είναι υπεύθυνοι. «Θα σέρνουν τους οργανωτές στα δικαστήρια για χρόνια με πολιτικές και οικονομικές διώξεις, και θα πρέπει να αποδείξουν ότι δεν είναι ελέφαντες» είπε χαρακτηριστικά.

Από την πλευρά του ο κ. Μπαλάσκας εξήγησε ποιο είναι το ισχύον πλαίσιο σχετικά με τις διαδηλώσεις και σημείωσε πως σήμερα η Αστυνομία μπορεί μεν να λάβει απόφαση να περιορίσει μια συγκέντρωση σε μία λωρίδα κυκλοφορίας χωρίς όμως να υπάρχει απόλυτη νομική κάλυψη. «Με το νομοσχέδιο θα ξεχωρίσει η ήρα από το στάρι και θα ξεκαθαρίζονται οι κυρώσεις σε αυτούς που θα παρεκκλίνουν» είπε.

Βολές εναντίον του νομοσχεδίου εεξαπέλυσε και η ΓΣΕΕ. Σύμφωνα με δήλωση του γραμματέα της ΓΣΕΕ κ. Νίκου Κιουτσιούκη, «το νομοσχέδιο δεν αποτελεί προϊόν κοινωνικού διαλόγου».

Τι αλλάζει στις διαδηλώσεις

Το σχετικό σχέδιο νόμου κατατέθηκε στη Βουλή τη Δευτέρα αφού τέθηκε σε διαβούλευση. Περιλαμβάνει τρία μέρη με επιμέρους Κεφάλαια και συνολικά 36 άρθρα, ενώ αναμένεται να εισαχθεί αυτή την εβδομάδα προς επεξεργασία στην κοινοβουλευτική Επιτροπή Δημόσιας Διοίκησης, Δημόσιας Τάξης και Δικαιοσύνης.

Μεταξύ άλλων, καθιερώνεται υποχρέωση έγκαιρης γνωστοποίησης της δημόσιας υπαίθριας συνάθροισης στην κατά τόπο αρμόδια αστυνομική ή λιμενική αρχή από τον οργανωτή της. Ωστόσο, μη γνωστοποιηθείσα συνάθροιση δεν καθίσταται εξ αυτού και μόνον του λόγου παράνομη.

Για πρώτη φορά προβλέπεται ειδική ιστοσελίδα, μέσω της οποίας παρέχεται, εκ των προτέρων, αλλά και σε πραγματικό χρόνο, ενημέρωση στους πολίτες για τις προγραμματισμένες μέλλουσες ή τρέχουσες εκδηλώσεις, πορείες και τις σχετικές κυκλοφοριακές ρυθμίσεις.
Η ιστοσελίδα θα έχει διαδραστικό χαρακτήρα, καθώς οι σχετικές πληροφορίες θα ανατροφοδοτούνται συνεχώς όχι μόνο από τις αρμόδιες αστυνομικές αρχές, αλλά και με την ενεργό συμμετοχή των πολιτών, έτσι ώστε να διευκολύνεται η ακώλυτη μετακίνησή τους, ταυτόχρονα με την τυχόν διεξαγωγή λοιπών εκδηλώσεων.
Η γνωστοποίηση θα γίνεται εγγράφως ή ηλεκτρονικά μέσω της διαδικτυακής πλατφόρμας της Ελληνικής Αστυνομίας και θα υποβάλλεται εγκαίρως πριν από την πραγματοποίηση της δημόσιας υπαίθριας συνάθροισης. Εξαίρεση θα ισχύει για τις δημόσιες υπαίθριες συναθροίσεις για τον εορτασμό της Πρωτομαγιάς και της επετείου της 17ης Νοεμβρίου.

Επίσης θα επιτρέπεται αυθόρμητη δημόσια υπαίθρια συνάθροιση που δεν έχει γνωστοποιηθεί, εφόσον δεν διαφαίνονται κίνδυνοι διασάλευσης της δημόσιας ασφάλειας ή σοβαρής διατάραξης της κοινωνικοοικονομικής ζωής.

Στην περίπτωση αυτή οι αρμόδιες αρχές θα καλούν τους συμμετέχοντες να ορίσουν οργανωτή, εφόσον οι υφιστάμενες συνθήκες το επιτρέπουν, ενώ μπορούν να επιβάλουν περιορισμούς. Σε περίπτωση μη συμμόρφωσης με τους περιορισμούς καθώς και αν δεν οριστεί οργανωτής, θα είναι δυνατή η διάλυση της συνάθροισης. Οι πολίτες θα μπορούν να μαθαίνουν για τις προγραμματισμένες ή τρέχουσες πορείες και λοιπές εκδηλώσεις, όπως και για τις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, από ειδική ιστοσελίδα που θα ενημερώνεται από το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη.

Οργανωτής συνάθροισης κι αστυνομικός διαμεσολαβητής

Από την πλευρά των αρχών θα ορίζεται αξιωματικός της Αστυνομίας ή Λιμενικού ως «Διαμεσολαβητής» και θα αποτελεί τον σύνδεσμο με τον οργανωτή της συνάθροισης. Ο οργανωτής θα πρέπει να συνεργάζεται μαζί του και να ακολουθεί τις υποδείξεις του παρέχοντας τη συνδρομή του για την τήρηση της τάξης και την ομαλή πραγματοποίηση της συνάθροισης.

Υποχρέωση του οργανωτή είναι και να ενημερώνει τους συμμετέχοντες ότι δεν μπορούν να έχουν αντικείμενα που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για άσκηση βίας και να ζητά την παρέμβαση των αρχών για να απομακρύνουν άτομα που φέρουν τέτοια αντικείμενα. Τέλος, ορίζει επαρκή αριθμό ατόμων, για την περιφρούρηση της συνάθροισης.

Ο οργανωτής ευθύνεται και για την αποζημίωση όσων υπέστησαν βλάβη της ζωής, της σωματικής ακεραιότητας και της ιδιοκτησίας από τους συμμετέχοντες στη συνάθροιση. Θα απαλλάσσεται της ευθύνης μόνο αν είχε γνωστοποιήσει εγκαίρως τη διεξαγωγή της συνάθροισης και αποδεικνύει ότι είχε λάβει όλα τα μέτρα για την πρόληψη και αποτροπή της ζημιάς.

Οι περιορισμοί στις συναθροίσεις

Σε μια επικείμενη συνάθροιση θα μπορούν να μπουν περιορισμοί, αν πιθανολογείται ότι η διεξαγωγή της θα διαταράξει δυσανάλογα την κοινωνικοοικονομική ζωή της συγκεκριμένης περιοχής, δημιουργώντας προβλήματα στις ειδικές κυκλοφοριακές και άλλες ιδιαίτερες τοπικές συνθήκες.

Αν μια η πορεία ή διαδήλωση είναι σε εξέλιξη, θα μπορούν να επιβάλλονται περιορισμοί, αν η διεξαγωγή τους προκαλεί δυσανάλογα μεγάλη διατάραξη στην κοινωνικοοικονομική ζωή της περιοχής, λόγω του αριθμού των συμμετεχόντων και δημιουργεί προβλήματα στην κυκλοφορία και σε άλλες ιδιαίτερες τοπικές συνθήκες.

Η απόφαση για την επιβολή περιορισμών σε συνάθροιση που γνωστοποιείται από πριν, κοινοποιείται στον οργανωτή εγκαίρως, πριν αυτή πραγματοποιηθεί. Επικείμενη δημόσια υπαίθρια συνάθροιση θα μπορεί να απαγορευθεί αν, α) επαπειλείται σοβαρός κίνδυνος για τη δημόσια ασφάλεια, λόγω ιδιαιτέρως πιθανής διάπραξης σοβαρών εγκλημάτων, ιδίως, κατά της ζωής, της σωματικής ακεραιότητας, της ιδιοκτησίας, β) απειλείται σοβαρή διατάραξη της κοινωνικοοικονομικής ζωής σε ορισμένη περιοχή.

Μια πορεία που είναι σε εξέλιξη θα μπορεί να διαλύεται στις εξής περιπτώσεις:

α) όταν πραγματοποιείται παρά την έκδοση απόφασης απαγόρευσης

β) αν οι συμμετέχοντες δεν ακολουθούν τους περιορισμούς που επιβλήθηκαν

γ) μετατρέπεται σε βίαιη, με τη διάπραξη σοβαρών αξιόποινων πράξεων, όπως επιθέσεων κατά προσώπων, εμπρησμών, φθορών δημόσιας ή ιδιωτικής περιουσίας, βιαιοπραγιών κατά της αστυνομικής δύναμης και ιδίως σε περιπτώσεις που χρησιμοποιούνται αυτοσχέδιοι εκρηκτικοί και εμπρηστικοί μηχανισμοί, φωτοβολίδες, αιχμηρά αντικείμενα ή από τη συνέχισή της προκαλείται άμεσος κίνδυνος κατά της ζωής ή σωματική βλάβη

δ) πραγματοποιείται χωρίς να έχει γνωστοποιηθεί σύμφωνα με τα οριζόμενα.


σχετικα αρθρα