ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Κόντρα για το χρονοδιάγραμμα του Μετρό Θεσσαλονίκης

Δημοσίευση 9 Ιουνίου 2021, 21:00 / Ανανεώθηκε 9 Ιουνίου 2021, 21:27
Κόντρα για το χρονοδιάγραμμα του Μετρό Θεσσαλονίκης
Facebook Twitter Whatsapp

Η αναφορά της της Λίνας Μενδώνη σε ολοκλήρωση του έργου το αργότερο τον Μάρτιο του 2025 «άναψε» φωτιές στη Θεσσαλονίκη.

Νέα τροπή παίρνει η υπόθεση των αρχαιοτήτων του Μετρό Θεσσαλονίκης μετά την κόντρα της Λ. Μενδώνη με τον Χ. Καστανίδη στη Βουλή, τη Δευτέρα 7/6/2021. Απαντώντας στην επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή του ΚΙΝΑΛ Χάρη Καστανίδη, με θέμα «Κατά χώραν διατήρηση των αρχαιοτήτων του σταθμού Βενιζέλου», η Λ. Μενδώνη δήλωσε: "Το Μετρό Θεσσαλονίκης είναι το μοναδικό έργο εντός Ευρωπαϊκής Ένωσης που έχει χρηματοδοτηθεί από 3 Κοινοτικά Πλαίσια Στήριξης, όπως γνωρίζετε πάρα πολύ καλά. Έως σήμερα η Ελλάδα έχει εισπράξει συνολικά 637 εκατ. ευρώ και το ποσό αυτό μπορεί να ανέλθει κατά μέγιστο στα 852 εκατ. ευρώ μέχρι το τέλος του 2023, οπότε και λήγει η περίοδος επιλεξιμότητας του ΕΣΠΑ 2014-2020. Σε περίπτωση μη ολοκλήρωσης του έργου το αργότερο μέχρι τον Μάρτιο του 2025 ελλοχεύει ο κίνδυνος επιστροφής του συνόλου των χρημάτων που θα έχει εισπράξει η χώρα έως τον Δεκέμβριο 2023. Αντιλαμβάνεται κανείς λοιπόν, όχι το οικονομικό, αλλά το δημόσιο συμφέρον."

Η αναφορά της της Λ. Μενδώνη σε ολοκλήρωση του έργου το αργότερο τον Μάρτιο του 2025 "άναψε" φωτιές στη Θεσσαλονίκη. Ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων εξέδωσε ανακοίνωση θέτοντας τα εξής ερωτήματα: "Υπάρχει παράταση για την ολοκλήρωση του έργου ως τον Μάρτιο 2025; Για ποιο λόγο αυτό δεν έχει ανακοινωθεί ως τώρα επίσημα από την κυβέρνηση; Μέχρι χτες το Υπουργείο Υποδομών, το Υπουργείο Πολιτισμού και η Αττικό Μετρό κινδυνολογούσαν –τόσο στις ανακοινώσεις τους, όσο και στον φάκελο που κατέθεσαν στο ΣτΕ- ότι αν το Μετρό δεν ολοκληρωθεί ως τον Δεκέμβριο 2023, μαζί με τον Σταθμό Βενιζέλου, η χώρα μας θα χρειαστεί να επιστρέψει ολόκληρα τα ποσά που έλαβε από το ΕΣΠΑ για τη χρηματοδότηση του έργου. Τώρα η Υπουργός Πολιτισμού παραδέχεται ότι αυτό δεν ισχύει: σύμφωνα με τα λεγόμενά της, το έργο μπορεί να ολοκληρωθεί μέχρι τον Μάρτιο 2025, χωρίς να υπάρχει κίνδυνος επιστροφής της χρηματοδότησης. Ας απαντήσει καθαρά η κυβέρνηση στους πολίτες της Θεσσαλονίκης και στους πολίτες όλης της χώρας: έχει σκοπό να καθυστερήσει την παράδοση και των 13 σταθμών του Μετρό Θεσσαλονίκης ως το 2025;". Ο Σύλλογος ρωτά επίσης "γιατί να θυσιαστούν οι αρχαιότητες του Σταθμού Βενιζέλου αν η κυβέρνηση έχει πάρει παράταση για το Μετρό Θεσσαλονίκης έως τον Μάρτιο του 2025;" και αφήνει αιχμές ότι η Υπουργός Πολιτισμού έδωσε παραπλανητικά στοιχεία στο Συμβούλιο της Επικρατείας.

Για το θέμα παρενέβη επίσης η Κίνηση Πολιτών Θεσσαλονίκης (φορέας που επίσης έχει προσφύγει στο ΣτΕ) αναφέροντας: "Οι πολίτες της Θεσσαλονίκης δικαιούνται να γνωρίζουν ότι το Μετρό μπορεί να λειτουργήσει με τους 12 Σταθμούς και, λίγο αργότερα, χωρίς κίνδυνο επιστροφής των χρημάτων, να παραδοθεί και ο Σταθμός Βενιζέλου  χωρίς να έχουν αδίκως αποσπαστεί και καταστραφεί οι σημαντικότατες αρχαιότητες που έχουν αποκαλυφθεί εκεί, αφού ούτως ή άλλως εξαιτίας της άκαιρης και άστοχης  υπαναχώρησης και της συνεπακόλουθης καθυστέρησης ο Σταθμός Βενιζέλου δεν πρόκειται σε καμιά περίπτωση να έχει κατασκευαστεί και παραδοθεί προς εμπορική χρήση ούτε καν στα τέλη του 2023."

Η βουλευτής Α΄ Θεσσαλονίκης κ. Κ. Νοτοπούλου εξέδωσε ανακοίνωση: «Η Υπουργός Πολιτισμού κ. Μενδώνη, απαντώντας σε επίκαιρη ερώτηση του κ. Καστανίδη, την Δευτέρα 07/06 στη Βουλή, έθεσε ως καταληκτική ημερομηνία ολοκλήρωσης των έργων του ΜΕΤΡΟ … τον Μάρτιο του 2025. Ένα έργο το οποίο αν συνεχιζόταν ο σχεδιασμός της Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, σήμερα θα είχε παραδοθεί στην πόλη της Θεσσαλονίκης. Με προσωπική ευθύνη του κ. Μητσοτάκη όμως, θα εξακολουθεί να αποτελεί ανέκδοτο για πολλά ακόμη χρόνια. Καλούμε για μια ακόμη φορά την Κυβέρνηση της ΝΔ να σεβαστεί την πολιτιστική κληρονομιά της Θεσσαλονίκης, να πάψει να υπηρετεί εργολαβικά συμφέροντα και να παραδώσει στην πόλη τις αρχαιότητες του σταθμού Βενιζέλου χωρίς να τις τεμαχίσει και να τις αποσπάσει και να παραδώσει το έργο του ΜΕΤΡΟ στους πολίτες χωρίς άλλες καθυστερήσεις».

Ο Πρόεδρος της Αττικό Μετρό κ. Ν. Ταχιάος επισημαίνοντας ότι η κ. Μενδώνη σωστά ανέφερε ότι το deadline για την επιστροφή των ευρωπαϊκών πόρων εάν δεν ολοκληρωθεί το Μετρό Θεσσαλονίκης είναι τον Απρίλιο του 2025, ημερομηνία, όμως, που, όπως τονίζει, δεν σχετίζεται με το χρονοδιάγραμμα υλοποίησής του, υπό την έννοια ότι το έργο θα παραδοθεί πολύ πριν το ανώτατο αυτό χρονικό όριο. Σύμφωνα με τον κ. Ταχιάο, στόχος παραμένει η παράδοση του Μετρό Θεσσαλονίκης μέσα στο 2023 και μάλιστα ολοκληρωμένου, μαζί δηλαδή με τον σταθμό Βενιζέλου.

Ολόκληρη η ανακοίνωση του Συλλόγου Ελληνων Αρχαιολόγων:

Γιατί να θυσιαστούν οι αρχαιότητες του Σταθμού Βενιζέλου αν η κυβέρνηση έχει πάρει παράταση για το Μετρό Θεσσαλονίκης έως τον Μάρτιο του 2025;

Είναι απολύτως λυπηρό ότι η Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού συνεχίζει ακόμη και σήμερα να μεταφέρει ανυπόστατες πληροφορίες και μάλιστα εντός του Κοινοβουλίου, προκειμένου να δικαιολογήσει την καταστροφική πολιτική που έχει επιλέξει για τις αρχαιότητες του Σταθμού Βενιζέλου/Σταθμός Θεσσαλονίκης.

Σε απάντησή της σε κοινοβουλευτική ερώτηση του βουλευτή Χ. Καστανίδη την Δευτέρα 7/6/2021 επέμεινε ότι «ουδεμία μελέτη έχει υποβληθεί στο Υπουργείο Πολιτισμού. Καμία μελέτη. Και μελέτη, η οποία να είναι πλήρης, κατά τις προϋποθέσεις του νόμου, τι σημαίνει μελέτη. Όχι εκθέσεις ιδεών ή απλά σκαριφήματα». Η Οριστική Μελέτη για την κατασκευή του Σταθμού με κατά χώραν διατήρηση των αρχαιοτήτων έχει κατατεθεί στην Αττικό Μετρό και στο Υπουργείο Πολιτισμού, έχουν εκδοθεί αποφάσεις έγκρισής της κατά στάδιο, όπως γίνεται με τις Μελέτες αυτού του είδους, και είχε ξεκινήσει και η εφαρμογή της (στο συνημμένο αρχείο όλες οι σχετικές διοικητικές αποφάσεις, όπως είχαν σταλεί από τον ΣΕΑ στην Βουλή τον Νοέμβριο 2020). Η Μελέτη αυτή έχει παρουσιαστεί από τον ίδιο τον μελετητή κ. Π. Βέττα (ΌΤΜ ΑΤΕ) και έχει κριθεί ως επαρκής από τους σημαντικότερους εδαφοτεχνικούς των Πανεπιστημίων της χώρας, που γνωμοδότησαν εγγράφως στο Συμβούλιο της Επικρατείας.

Η Υπουργός Λ. Μενδώνη αναφέρθηκε επίσης στην απόφαση που αναμένεται να εκδοθεί από το ΣτΕ χαρακτηρίζοντάς την ως απόφαση που «διατάσσει προσωρινή απόσπαση» των αρχαιοτήτων του Σταθμού Βενιζέλου. Οι αποφάσεις του ΣτΕ αποφαίνονται επί της νομιμότητας ή μη πράξεων της Διοίκησης. Η απόφαση για την απόσπαση και καταστροφή των βυζαντινών αρχαιοτήτων είναι μια πολιτική απόφαση, και ως τέτοια μπορεί να αλλάξει, όπως ζητούν από την ελληνική κυβέρνηση όλοι οι ειδικοί από την Ελλάδα και το εξωτερικό. Η χώρα μας αποτελούσε υπόδειγμα διαχείρισης των αρχαιοτήτων, που απειλείται να μετατραπεί σε παράδειγμα προς αποφυγή, με αποκλειστική ευθύνη των επιλογών του ΥΠΠΟΑ και όχι βέβαια του Ανώτατου Δικαστικού Συμβουλίου της χώρας.

Η Υπουργός ανέφερε και κάτι ακόμη, που ως τώρα δεν έχει ειπωθεί στη δημόσια συζήτηση: «Σε περίπτωση μη ολοκλήρωσης του έργου το αργότερο μέχρι τον Μάρτιο του 2025 ελλοχεύει ο κίνδυνος επιστροφής του συνόλου των χρημάτων που θα έχει εισπράξει η χώρα έως τον Δεκέμβριο 2023». Τι εννοεί η Υπουργός; Υπάρχει παράταση για την ολοκλήρωση του έργου ως τον Μάρτιο 2025;

Μέχρι χτες το Υπουργείο Υποδομών, το Υπουργείο Πολιτισμού και η Αττικό Μετρό κινδυνολογούσαν –τόσο στις ανακοινώσεις τους, όσο και στον φάκελο που κατέθεσαν στο ΣτΕ- ότι αν το Μετρό δεν ολοκληρωθεί ως τον Δεκέμβριο 2023, μαζί με τον Σταθμό Βενιζέλου, η χώρα μας θα χρειαστεί να επιστρέψει ολόκληρα τα ποσά που έλαβε από το ΕΣΠΑ για τη χρηματοδότηση του έργου. Τώρα η Υπουργός Πολιτισμού παραδέχεται ότι αυτό δεν ισχύει: σύμφωνα με τα λεγόμενά της, το έργο μπορεί να ολοκληρωθεί μέχρι τον Μάρτιο 2025, χωρίς να υπάρχει κίνδυνος επιστροφής της χρηματοδότησης.

Για ποιο λόγο αυτό δεν έχει ανακοινωθεί ως τώρα επίσημα από την κυβέρνηση;

Για ποιο λόγο δόθηκαν ψευδή στοιχεία στο Συμβούλιο της Επικρατείας;

Για ποιο λόγο επιμένουν να καταστρέψουν τις αρχαιότητες του Σταθμού Βενιζέλου, όταν οι ίδιοι παραδέχονται πλέον ότι το Μετρό δεν θα παραδοθεί εντός του 2023;

Για ποιο λόγο συνδέθηκε η κατασκευαστική πρόοδος των 12 σταθμών του Μετρό, στους οποίους δεν υπάρχουν αρχαιότητες, με τον Σταθμό Βενιζέλου, φέρνοντας καθυστερήσεις στο σύνολο του έργου;

Ας απαντήσει καθαρά η κυβέρνηση στους πολίτες της Θεσσαλονίκης και στους πολίτες όλης της χώρας: έχει σκοπό να καθυστερήσει την παράδοση και των 13 σταθμών του Μετρό Θεσσαλονίκης ως το 2025;

Η. Ρώδης

Ακολουθήστε το Newpost.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο Newpost.gr