ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Τα κενά και τα μοιραία λάθη - Μισή κάλυψη Μητσοτάκη σε Στυλιανίδη με αιχμές για υπουργούς, Πατούλη, δημάρχους - Τέλος στην ασυδοσία Αττικής Οδού, ΤΡΑΙΝΟΣΕ

της Χριστίνας Κοραή - Δημοσίευση 26 Ιανουαρίου 2022, 15:00 / Ανανεώθηκε 26 Ιανουαρίου 2022, 15:24
Τα κενά και τα μοιραία λάθη - Μισή κάλυψη Μητσοτάκη σε Στυλιανίδη με αιχμές για υπουργούς, Πατούλη, δημάρχους - Τέλος στην ασυδοσία Αττικής Οδού, ΤΡΑΙΝΟΣΕ
Facebook Twitter Whatsapp

Το εύκολο μέρος ήταν η κριτική. Η επίρριψη ευθυνών στις ιδιωτικές εταιρείες της Αττικής Οδού και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ που ήδη υποχρεώθηκαν στην καταβολή αποζημιώσεων 2000€ σε κάθε αυτοκίνητο που εγκλωβίστηκε και σε 1000 € για τους επιβάτες των τραίνων που ταλαιπωρήθηκαν επί ώρες.

Με μία «προσωπική και ειλικρινή συγγνώμη» για όλους όσοι ταλαιπωρήθηκαν επί πολλές ώρες, μένοντας εγκλωβισμένοι στην Αττική Οδό, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης έκανε το πρώτο βήμα αυτοκριτικής για το χάος που επικράτησε στην κακοκαιρία «Ελπίς». Δεν προχώρησε, όμως, στην προσωποποίηση των ευθυνών τουλάχιστον στην παρούσα φάση.

Το εύκολο μέρος ήταν η κριτική. Η επίρριψη ευθυνών στις ιδιωτικές εταιρείες της Αττικής Οδού και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ που ήδη υποχρεώθηκαν στην καταβολή αποζημιώσεων 2000€ σε κάθε αυτοκίνητο που εγκλωβίστηκε και σε 1000 € για τους επιβάτες των τραίνων που ταλαιπωρήθηκαν επί ώρες.

Στον τοίχο

Ειδικά η Αττική Οδός στην οποία άρχισαν και οι εσωτερικές εκκαθαρίσεις είναι κολλημένη στον τοίχο. Σύμφωνα με πληροφορίες του NEWPOST ακόμη και την Τρίτη το πρωί, εκχιονιστικά οχήματα της βρέθηκαν χωρίς καύσιμα και τους έδωσε η αστυνομία για να μπορέσουν να κινηθούν. Την δική της δουλειά του απεγκλωβισμού την έκανε τελικά ο στρατός τον οποίο ευχαρίστησε ιδιαιτέρως ο κ.Μητσοτάκης, η Πυροσβεστική και η Αστυνομία.

Ήδη είναι σε εξέλιξη ένα μπαράζ νομικών προσφύγων για διεκδικήσεις αποζημιώσεων πέραν των 2000€ από την Αττική Οδό. Το παράθυρο άνοιξε ο νόμος Καραμανλή με τον οποίον έχει προστεθεί στις συμβάσεις παραχώρησης και η πρόβλεψη αποζημίωσης (εφόσον μείνει κλειστός ένας δρόμος για πάνω από μία ώρα) ανεξάρτητα από τις όποιες ιδιωτικές απαιτήσεις μπορεί να εγερθούν ή από τις ενέργειες του Δημοσίου.

Μπαράζ αποζημιώσεων

«Ιδιωτικοί φορείς οι οποίοι διαχειρίζονται, όχι με ευκαταφρόνητο κέρδος, κρίσιμες υποδομές, έχουν υποχρεώσεις» δήλωσε ο πρωθυπουργός στο υπουργικό συμβούλιο. «Με πρώτη, να μπορούν να κρατούν το δρόμο ευθύνης τους ανοιχτό» τόνισε. «Αυτό έγινε στην Εθνική Οδό Αθηνών - Λαμίας. Δυστυχώς, όμως, δεν έγινε στην Αττική Οδό. Για αυτό και η απόφαση να δοθούν άμεσα 2.000 ευρώ στους οδηγούς οι οποίοι δοκιμάστηκαν εκεί. Και, όπως ανακοίνωσε και ο υπουργός Υποδομών, αποζημίωση θα υπάρξει και για όσους ταξίδεψαν με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ταλαιπωρήθηκαν άδικα.»

Η μισή κάλυψη Στυλιανίδη

Το δύσκολο μέρος στην τοποθέτηση του πρωθυπουργού αφορούσε την αυτοκριτική. Το θρίλερ της ταλαιπωρίας στην Αττική οδό δεν ήταν αποκομμένο από τα αντανακλαστικά τα οποία επέδειξε η κυβέρνηση και τα εμπλεκόμενα υπουργεία τα οποία έδειχναν με το δάχτυλο ως αποκλειστικά υπεύθυνο τον υπουργό Πολιτικής Προστασίας Χρήστο Στυλιανίδη στον οποίο ανατέθηκε στον τελευταίο ανασχηματισμό η ευθύνη του συντονισμού, «βγάζοντας έξω την ουρά τους», όπως είπε χαρακτηριστικά στο NEWPOST αρμόδια πηγή. «Τον φέραμε από την Κύπρο, του δώσαμε την ελληνική υπηκοότητα για να μπορέσει να υπουργοποιηθεί και τα έκανε θάλασσα διότι δεν γνωρίζει την ελληνική πραγματικότητα» είπε άλλος υπουργός στο NEWPOST αποκαλύπτοντας τις διαθέσεις που υπάρχουν.

Ναι στο θεσμό!

Ο πρωθυπουργός δήλωσε ότι επιμένει στην αυτονομία του υπουργείου Πολιτικής Προστασίας χωρίς να αναφέρεται στο πρόσωπο καθώς αναγνώρισε τις ευθύνες του κακού συντονισμού και της ασυνεννοησίας που υπήρξε και για τα οποία βασικό μερίδιο ευθύνης φέρει η πολιτική ηγεσία. Όσο για τον υφυπουργό Ευάγγελο Τουρνά αυτός και αν είναι εξαφανισμένος εδώ και πολλούς μήνες.

«Εγώ θα εξακολουθώ να στηρίζω αυτή την επιλογή, ενισχύοντας ακόμη περισσότερο τις δομές και τις δυνατότητές του και φροντίζοντας η λειτουργία του υπουργείου να γίνει αποτελεσματικότερη με την καλύτερη συνεργασία όλων των άλλων Υπουργείων» δήλωσε ο πρωθυπουργός φωτογραφίζοντας τις ευθύνες και άλλων υπουργείων. 

Μετά την παταγώδη αποτυχία το ανύπαρκτου επιχειρησιακού σχεδίου της Αττικής Οδού αποκαλύφθηκε η μεγάλη γύμνια του κυβερνητικού σχεδιασμού που επέδειξε χαμηλά αντανακλαστικά.

Ερωτήματα

Όπως εξηγούσε υπουργός στο NEWPOST «χάθηκε η μπάλα στο διάστημα 12-2μμ». Τα ερωτήματα που έχουν απασχολήσει τις κλειστές συσκέψεις είναι:

  • Ανεξαρτήτως της ανικανότητας της Αττικής Οδού η Τροχαία δεν είδε το μπλοκάρισμα; Δεν έσπευσε να προειδοποιήσει ότι οι νταλίκες που τελικά δίπλωσαν θα έπρεπε να απαγορευτούν;
  • Ο στρατός θα έπρεπε να ειδοποιηθεί γύρω στις 6 το απόγευμα με αποτέλεσμα να χρειάζεται άλλες δύο- τρεις ώρες για να δημιουργήσει ομάδες απεγκλωβισμού και να φτάσει από διάφορες μονάδες της Αττικής με τα βαριά οχήματα (εκχιονιστικά, λεωφορεία για τους απεγκλωβισμένους) διασχίζοντας πολλά δύσβατα σημεία από το πολύ χιόνι που έπεφτε; Δεν θα έπρεπε να ενταχθεί στον σχεδιασμό από την πρώτη στιγμή; Όταν πήρε την εντολή έδωσε αμέσως με βάση το σχεδιασμό που ήδη είχε έτοιμο ο υπουργός άμυνας Νίκος Παναγιωτόπουλος για κάθε ενδεχόμενο.
  • Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, τα μέσα μεταφοράς δεν θα έπρεπε να έχουν έναν καλύτερο προγραμματισμό;
  • Οι περιφέρειες και οι δήμοι δεν θα έπρεπε να ελέγχονται αυστηρά ως προς το πόσο είναι προετοιμασμένες για την αντιμετώπιση μιας κακοκαιρίας;

«Είναι αλήθεια πως ο κρατικός μηχανισμός δεν είναι ακόμα στο σημείο ετοιμότητας που απαιτούν φαινόμενα τόσο μεγάλης έντασης» δήλωσε ο Κυριάκος Μητσοτάκης. «Και αυτό αφορά πρωτίστως τον συντονισμό μεταξύ των εμπλεκόμενων: κράτος, Αυτοδιοίκησης, Περιφέρειας, Δήμων και ιδιωτών.»

Καθαρά πρωτόκολλα

Προανήγγειλε άμεσα αλλαγές που θα αφορούν «επιτροπές διαχείρισης κρίσεων που θα φέρουν όλους τους εμπλεκόμενους με πολύ σαφή και ξεκάθαρα πρωτόκολλα στον ίδιο χώρο, ώστε να μην παρατηρούνται φαινόμενα ασυνεννοησίας, καθυστέρησης στη λήψη αποφάσεων, αλλά και ενίοτε αποποίησης ευθυνών» όπως τόνισε.

«Είναι ξεκάθαρο και αν πρέπει να αντλήσουμε ένα μάθημα από τη μη επιτυχημένη διαχείριση αυτής της χιονοθύελλας είναι το γεγονός ότι σε συνθήκες κρίσεων τα κέντρα, οι προϊστάμενοι όλων αυτών των δομών, πρέπει να βρίσκονται μαζί, να αποφασίζουν και να δρουν αμέσως από κοινού» δήλωσε ο πρωθυπουργός. Προανήγγειλε αλλαγές «ώστε να έχουμε επιτροπές διαχείρισης κρίσεων που θα φέρουν όλους τους εμπλεκόμενους με πολύ σαφή και ξεκάθαρα πρωτόκολλα στον ίδιο χώρο, ώστε να μην παρατηρούνται φαινόμενα ασυνεννοησίας, καθυστέρησης στη λήψη αποφάσεων, αλλά και ενίοτε αποποίησης ευθυνών» όπως τόνισε.

Στην τελευταία κακοκαιρία υπήρξε μία διευρυμένη σύσκεψη την Παρασκευή 21 Ιανουαρίου όπου δόθηκαν διαβεβαιώσεις από τον κ.Στυλιανίδη ότι υπάρχει πλήρης ετοιμότητα. Στη συνέχεια ο ένας υπουργός επικοινωνούσε με τον άλλο και τελικά χάθηκαν όλοι μαζί στην μετάφραση όπως προκύπτει από το ρεπορτάζ του NEWPOST.

Κατά Πατούλη

 Πολύ βαρύ είναι το κλίμα στο Μαξίμου για τον περιφερειάρχη Αττικής Γιώργο Πατούλη καθώς κεντρικοί δρόμοι που είναι στη δική του αρμοδιότητα (Μεσογείων, Κατεχάκη κλπ) άργησαν πολύ να καθαριστούν από τα χιόνα με αποτέλεσμα να υπάρχουν και εκεί μπλοκαρίσματα και να επιβαρυνθεί ακόμα περισσότερο η Αττική οδός.

«Προβλήματα, ας είμαστε ειλικρινείς, δεν υπήρξαν μόνο στην Αττική Οδό» δήλωσε ο πρωθυπουργός. «Υπήρξαν και σε κεντρικούς δρόμους του λεκανοπεδίου. Είναι σαφές ότι και εκεί τα πράγματα δεν πήγαν καλά και πρέπει να εξετάσουμε τις αιτίες που οδήγησαν σε αυτή την κατάσταση και να αναπροσαρμόσουμε τους σχεδιασμούς μας.»

 Είναι χαρακτηριστικό ότι η Ομάδα Αλήθειας της ΝΔ αδειάζει τον Γ.Πατούλη. Σε νέο βίντεο με τίτλο «Ευτυχώς ήταν έτοιμη» εξαπολύει σφοδρή επίθεση στον περιφερειάρχη Αττικής θυμίζοντας τις δηλώσεις του περί «ετοιμότητας» να αντιμετωπίσει το κύμα κακοκαιρίας με την επίδειξη των οχημάτων με τις ερπύστριες που αγόρασε η περιφέρεια και τα οποία δεν φάνηκαν να χρησιμοποιούνται πουθενά!

 

Ακολουθήστε το Newpost.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο Newpost.gr