TRAVEL

Τι προβλέπεται για τα προγραμματισμένα ταξίδια στην εποχή του κορωνοϊού - Τι δικαιούνται οι επιβάτες

Δημοσίευση 9 Απριλίου 2020, 08:00 / Ανανεώθηκε 16 Απριλίου 2020, 10:15
Τι προβλέπεται για τα προγραμματισμένα ταξίδια στην εποχή του κορωνοϊού - Τι δικαιούνται οι επιβάτες
Photo: Intime
Facebook Twitter Whatsapp

Οι καταγγελίες για τα κλεισμένα ταξίδια τα οποία δεν μπορούν να πραγματοποιηθούν λόγω του κορωνοϊού είναι πολλές. Οι κανόνες της Ευρωπαϊκής Ένωσης αναφέρουν ότι οι καταναλωτές έχουν δικαίωμα επιστροφής χρημάτων

Η Ένωση Καταναλωτών Ποιότητα Ζωής και η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ενώσεων Καταναλωτών (Π.ΟΜ.Ε.Κ.) καταγράφουν πλήθος καταγγελιών για τα κλεισμένα ταξίδια που έχουν ματαιωθεί ή οι καταναλωτές δεν επιθυμούν ή δεν τους επιτρέπεται να ταξιδέψουν λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού.

Οι οργανώσεις των καταναλωτών ζήτησαν με επιστολή τους από τα αρμόδια υπουργεία και Αρχές την εφαρμογή της ευρωπαϊκής νομοθεσίας (οδηγία της Ε.Ε 2015/2302,σχετικά με τα οργανωμένα ταξίδια), η οποία έχει ενσωματωθεί στην εθνική νομοθεσία με το Π.Δ. 7/2018 και τον Κανονισμό (ΕΚ) αριθ. 261/2004 για τα δικαιώματα των επιβατών.

Επιστροφή χρημάτων

Σύμφωνα με τους κανόνες της Ευρωπαϊκής Ένωσης οι καταναλωτές έχουν δικαίωμα επιστροφής χρημάτων. Συνεπώς, οι καταναλωτές δικαιούνται την πλήρη επιστροφή των ποσών που κατέβαλλαν για το ταξίδι, είτε πρόκειται για προκαταβολή είτε για ολόκληρο το ποσό, σε περίπτωση που το ταξίδι δεν ακυρωθεί από υπαιτιότητά τους, αλλά λόγω έκτακτων συνθηκών, όπως αποτελεί και η πανδημία του Covid-19.

Στη σύννομη εφαρμογή της ευρωπαϊκής νομοθεσίας και τη διαφύλαξη των δικαιωμάτων των καταναλωτών αναφέρεται και η Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Ενώσεων Καταναλωτών (BEUC) της οποίας η ΕΚΠΟΙΖΩ είναι μέλος, η οποία με επιστολή της στην Ε.Ε. ζητά τη συνεργασία των Ευρωπαϊκών χωρών, ώστε από κοινού να προχωρήσουν στην εξεύρεση κατάλληλων και δίκαιων λύσεων.

Ένα παράδειγμα μέτρου που αναφέρεται στην επιστολή είναι η περίπτωση της Δανίας, όπου η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενέκρινε κρατική ενίσχυση, ώστε να καλυφθούν οι ακυρώσεις λόγω Covid-19 στα οργανωμένα ταξίδια, ενώ επισημαίνεται τέλος ότι τα κουπόνια (voucher) πρέπει να είναι προαιρετικά για τους καταναλωτές και μόνο υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις.

Ειδικότερα, προτείνεται η σύσταση ενός ευρωπαϊκού ταμείου έκτακτης ανάγκης για τα ταξίδια που να καλύπτει τις περιπτώσεις αποζημίωσης και να προστατεύει τους καταναλωτές σε περίπτωση πτώχευσης του ταξιδιωτικού πράκτορα.

Τονίζεται ότι δεν είναι νόμιμο οι καταναλωτές να αναγκάζονται να αποδεχθούν κουπόνια αντί για χρηματική επιστροφή λόγω ότι δεν επιθυμούν (ή δεν τους επιτρέπεται) πλέον να ταξιδέψουν, ως αποτέλεσμα της έξαρσης της νόσου Covid-19.

Αν ο μεταφορέας ή ο ταξιδιωτικός πράκτορας προτείνουν κουπόνι, η προσφορά αυτή δεν μπορεί να θίγει το δικαίωμα του καταναλωτή να επιλέξει την επιστροφή χρημάτων αντί αυτής. Τα κουπόνια, ακόμη και αν προστατεύονται από την τυχόν πράξεις αφερεγγυότητας, οι καταναλωτές συχνά δεν εξυπηρετούνται λόγω ότι, δεν μπορούν πλέον να ταξιδεύουν ή χρειάζονται τα χρήματα για τις βιοτικές τους ανάγκες.

Η ΕΚΠΟΙΖΩ και η ΠΟΜΕΚ «Η Παρέμβαση» καλούν για μια ακόμη φορά τα αρμόδια υπουργεία και Αρχές να αποσαφηνίσουν σε αυτό το πλαίσιο τα δικαιώματα των καταναλωτών, όπως ρητά η Ευρωπαϊκή και εθνική νομοθεσία προβλέπει, ώστε να ενισχυθεί η εμπιστοσύνη των καταναλωτών και για το άμεσο μέλλον και να συνεχίζουν να στηρίζουν τον τουριστικό κλάδο.

Τα δικαιώματα του καταναλωτή

Ειδικότερα, ο κλάδος των μεταφορών και οι ταξιδιωτικοί πράκτορες να προβούν στην ενημέρωση για τα δικαιώματα των καταναλωτών μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ή τηλεφώνου, όπως:

– Δικαίωμα στην άμεση επιστροφή χρημάτων

– Εναλλακτική λύση η αποδοχή κουπονιών αλλά μη υποχρεωτική

– Σε περίπτωση αποδοχής κουπονιών και μετάθεσης της ημερομηνίας του ταξιδιού, η χρονική ισχύς να είναι για ένα χρόνο και να προβλέπεται η αλλαγή ταξιδιωτικού προορισμού. Σε περίπτωση παρέλευσης του χρόνου ρητή πρόβλεψη για επιστροφή των χρημάτων