current views are: 7

22 Φεβρουαρίου 2018
Δημοσίευση16:43

«Υπέρ αδυνάτου» ξανά στο σπίτι των Άγγελου και Λητώς Καντακουζινού

Η παράσταση – σκηνική σύνθεση, βασισμένη στον λόγο «Υπέρ του αδυνάτου» του Λυσία και στο γλυπτό «Μικρή χορεύτρια δεκατεσσάρων ετών» του Ντεγκά, επαναλαμβάνεται λόγω επιτυχίας από την εταιρεία θεάτρου 1+1=1

Δημοσίευση 16:43’

Η παράσταση – σκηνική σύνθεση, βασισμένη στον λόγο «Υπέρ του αδυνάτου» του Λυσία και στο γλυπτό «Μικρή χορεύτρια δεκατεσσάρων ετών» του Ντεγκά, επαναλαμβάνεται λόγω επιτυχίας από την εταιρεία θεάτρου 1+1=1

Μια συνάντηση του Λυσία με τον Ντεγκά. Ο λόγος «Υπέρ του αδυνάτου» στο στόμα της «Μικρής χορεύτριας δεκατεσσάρων ετών». Ένας ανάπηρος, μπροστά στη Βουλή, κατηγορούμενος, αγωνίζεται για την αξιοπρέπεια που δικαιούται. Μια μαθητευόμενη χορεύτρια εκτίθεται σαν «τέρας» μέσα στο κλουβί, ερήμην της. Είναι μικροί, ταπεινοί, ουσιαστικά ανώνυμοι. Θα κατηγορηθούν για αυθάδεια, αλαζονεία. Αλλά στέκουν στα πόδια τους και «εκτίθενται», από θέση ασθενή, αξιώνοντας προσοχή, σεβασμό, χώρο. Αναγκασμένοι να υπερασπιστούν μόνοι τον εαυτό τους (αυτή βουβά, αυτός με δάνεια ευφράδεια), διεκδικούν μια θέση κάτω από τον ήλιο.

Ο λόγος «Υπέρ αδυνάτου» του Λυσία γράφτηκε μετά την πτώση των Τριάκοντα Τυράννων (403 π.Χ.) και εκφωνήθηκε στη Βουλή των Αθηναίων, από έναν ανάπηρο και άπορο (αδύνατο) πολίτη, για να υπερασπιστεί το δικαίωμά του στο επίδομα που του παρείχε η πόλη.

Το γλυπτό «Μικρή χορεύτρια δεκατεσσάρων ετών» του Ντεγκά εκτέθηκε πρώτη φορά το 1881 στο Salon des Indépendants μέσα σε μια γυάλινη προθήκη, όπως τα «αξιοπερίεργα» των Μουσείων Φυσικής Ιστορίας. Η «ασχήμια» του προκάλεσε σκάνδαλο στο φιλότεχνο κοινό. Το έργο σηματοδότησε βαθιά ρήξη στην ιστορία της γλυπτικής.

Η παράσταση αρθρώνεται σε τρία επίπεδα που τέμνονται, τον ηθοποιό / περφόρμερ, τον «υπόδικο» και το έκθεμα. Κοινό στοιχείο, η εκούσια, η αναγκαστική και η διαμεσολαβημένη έκθεση. Και η διεκδίκηση του ατομικού χώρου. Μια συνάντηση ανάμεσα στον ερμηνευτή, τον ανάπηρο και το κέρινο ομοίωμα που ερευνά τα όρια της τέχνης, της δημοκρατίας και της ανθρώπινης κατάστασης.

Ο «Υπέρ αδυνάτου» λόγος του Λυσία αποτελεί λαμπρό δείγμα χρήσης του ορθού λόγου που θα κυριαρχούσε για τους επόμενους πολλούς αιώνες κατά τη δόμηση και την άνθηση του δυτικοευρωπαϊκού πολιτισμού.

Το γλυπτό «Μικρή χορεύτρια» του Ντεγκά συνιστά ένα από τα πρώτα δείγματα τέχνης που μιλά για την κατάρρευση των αξιών και της εικόνας του δυτικοευρωπαϊκού πολιτισμού και των προβλημάτων που δημιούργησε αυτός ο πολιτισμός.

Η ταυτότητα της παράστασης:
Μετάφραση: Δήμος Σπαθάρας (Λυσίας, Υπέρ του αδυνάτου)
Σκηνοθεσία – Δραματουργία: Θοδωρής Τσαπακίδης
Σκηνικά – Κοστούμια: Βασίλης Μπαρμπαρίγος
Μουσική: Λάμπρος Πηγούνης
Χορογραφία: Δημήτρης Ράπτης
Φωτισμοί – Video teaser: Τάσος Παλαιορούτας
Βοηθός σκηνοθέτη: Μαρία Ρήγα
Επικοινωνία: Άρης Ασπρούλης
Φωτογραφίες: Δημήτρης Γερακίτης – Νικόλας Μαναίος
Αφίσα – Κάρτα: Dennis Spearman
Ερμηνεία: Δημήτρης Ράπτης – Δέσποινα Σαραφείδου
Παραγωγή: Εταιρεία θεάτρου 1+1=1

«Υπέρ αδυνάτου», Ίδρυμα Άγγελου και Λητώς Καντακουζινού, Αμαλίας 4, Σύνταγμα. Ημέρες και ώρες παραστάσεων:  Πέμπτη, Παρασκευή,  Σάββατο (εκτός Παρασκευής 30/3) και Κυριακή 21:15, από 1η Μαρτίου έως 1η Απριλίου. Νέος κύκλος παραστάσεων: Σάβ. 5/5, Σάβ. 12/5, Κυρ. 13/5, Σάβ. 19/5, Κυρ. 27/5, ώρα  21:15. Τιμές εισιτηρίων: 10 ευρώ κανονικό, 5 ευρώ μειωμένο. Κρατήσεις: τηλ. 6942 220045 / mail info@katakouzenos.gr


σχετικα αρθρα